چه دلایلی باعث خارش و آبریزش چشم می شوند؟

به گزارش وبلاگ نیازمندی، آیا هنگامی که کنار یک گربه یا حیوان خانگی هستید، چشمتان به خارش می افتد؟ و یا هنگامی که گرده های گیاهان در هوا پراکنده اند چشمانتان پف می نماید و دچار اشک ریزی می شوید؟ حساسیت چشم یکی از شرایطی است که بسیاری از مردم گرفتار آن می شوند.

چه دلایلی باعث خارش و آبریزش چشم می شوند؟

آلرژی های استنشاقی موجود در هوا ماند گرده گیاهان، پشم حیوانات، گرد و غبار و … که باعث آلرژی رینیت (عطسه، آبریزش بینی و بسته شدن راه های هوایی) می شوند می تواند منجر به آلرژی ملتحمه (التهاب چشم) گردد. بنابراین تعجبی ندارد که بعضی افراد دچار آلرژی رینیت، بعلاوه به آلرژی ملتحمه نیز دچار شوند.

حدود 50 درصد افرادی که از آلرژی ملتحمه رنج می برند و معمولا جوان هستند بیماری های آلرژیک دیگری دارند یا پیشینه آلرژی در نزدیکان او وجود دارد. حدود 80 درصد از حساسیت های چشمی فصلی است و 20 درصد دیگر معمولا همیشگی است. علائم معمولا عبارتند از خارش و قرمزی چشم، اشک ریزی، تورم پلک ها و افزایش مخاط ها. اگرچه این مشکل می تواند ناراحت نماینده باشد، اما مطمئن باشید هیچ تهدیدی برای دید شما به شمار نمی آید.

تشخیص آلرژی ملتحمه

این آلرژی معمولا به وسیله دکتر با توجه به علائم شما تشخیص داده می گردد. معمولا برای تشخیص آن به جز تست پوست، تست دیگری انجام نمی گردد. تستی که معمولا برای همه انواع آلرژی به کار می رود.

اگر علائم شما سریع به درمان واکنش نشان نداد، به یک متخصص مراجعه کنید چرا که ممکن است دچار بیماری دیگری باشید. برای مثال، به طور خاص، خشکی چشم می تواند علائم آلرژیک ملتحمه را تقلید کند.

درمان آلرژی ملتحمه

توجه داشته باشید که اجتناب می تواند اولین دفاع شما باشد. برای مثال اگر شما به گربه آلرژی دارید از گربه ها دوری کنید (یا حداقل به چشمانتان دست نزنید) و پس از دست زدن به گربه حتما دستتان را بشویید. بعلاوه اگر گرده گیاهان کابوس شماست، پنجره ها را ببندید و یک تصفیه نماینده هوا در خانه کار بگذارید. بعلاوه چشمانتان را نمالید، زیرا مالش چشم ها باعث می گردد که سلول ها هیستامین و سایر مواد شیمیایی التهابی را آزاد نمایند که علائم را بدتر می نماید. برای تسکین و رقیق کردن آلرژن ها در چشم، از اشک مصنوعی بهره ببرید (که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه است)

اگر آلرژی شما تنها آلرژی ملتحمه است، اولین قدم قطره های چشمی است. شما می توانید با یک داروی بدون احتیاج به نسخه آغاز کنید مانند قطره کتوتیفن (زادیتور، آلاوی). مواد موجود در این قطره یک آنتی هیستامین (ضد حساسیت) و یک تثبیت نماینده سلولی است که هر دو می توانند عکس العمل شدید سیستم ایمنی بدن را کنترل نمایند. داروهای تجویزی قوی که اقدامات مشابهی دارند نیز در دسترس هستند.

آلرژی ملتحمه بعلاوه می تواند با قرص های آنتی هیستامین بدون نسخه مانند لوراتادین (کلاریتین)، ستریزین (زیرتک) و فکسوفنادین (آلگرا) و قرص های با نسخه مثل دسلوراتادین (کلارینکس) و لووستریزین (زیزال) درمان گردد. این داروها مخصوصا برای افرادی که علاوه بر آلرژی ملتحمه آلرژی های دیگری نیز دارند مفید است.

بعلاوه برای آلرژی هایی که بسیار شدید هستند و با داروهای معمولی بهبود نمی یابند، قطره های چشم تجویز شده حاوی کورتیکواستروئیدها مانند روتپردنول اتابونت و فلورومتولون وجود دارد. هرچند که این داروها باید زیر نظر یک متخصص استفاده گردد.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "چه دلایلی باعث خارش و آبریزش چشم می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه دلایلی باعث خارش و آبریزش چشم می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید