طبع سرکه سیب، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی

به گزارش وبلاگ نیازمندی، سرکه سیب محبوب ترین نوع سرکه در درمان های طب سنتی است. زیرا از نظر علمی مزایای آن برای درمان بسیاری از مسائل مثل کاهش وزن، کاهش قند خون و … اثبات شده است. به علاوه از قدیم الایام به عنوان یک طعم دهنده فوق العاده و چاشنی دلچسب برای انواع خوراک ها و سالادها استفاده شده است. امام صادق (ع) می فرمایند: سرکه و زیتون از غذای پیامبران مرسل هستند. طبع سرکه سیب و ترکیبات فوق العاده آن نیز این چاشنی خوشرنگ را به یک ماده شفابخش تبدیل نموده است.

طبع سرکه سیب، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع سرکه سیب و انواع مصلحات آن از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز خواص درمانی این اکسیر شفابخش می پردازیم.

طبع سرکه سیب گرم است یا سرد؟

مزاج سرکه سیب از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن شیرینی های طبیعی و روغن بادام شیرین است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکشیرینی های طبیعی، روغن بادام شیرین

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟

1. سرشار از اسید استیک و آنزیم های مفید

اسید استیک ترکیب اصلی سرکه سیب است. این سرکه حاوی انواع پروتئین ها، آنزیم ها و باکتری های مفید برای بدن است و به همین علت کمی تیره به نظر می رسد. اندازه کالری آن بسیار پایین و در هر قاشق غذاخوری تنها 3 کالری دارد. بعلاوه حاوی اندازهی پتاسیم، اسیدهای آمینه ضروری و انواع آنتی اکسیدان هاست.

2. از بین بردن انواع باکتری های مضر

سرکه می تواند به از بین بردن عوامل بیماری زا از جمله انواع باکتری ها یاری کند. این مایع اسیدی در طب سنتی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش مورد استفاده قرار می گیرد.

بقراط، پدر طب مدرن، بیش از دو هزار سال پیش از سرکه سیب برای تمیز کردن زخم ها و ضدعفونی کردن آن ها استفاده می کرد. از طرفی سرکه سیب به علت داشتن این خاصیت، به عنوان نگه دارنده مواد غذایی و جلوگیری از رشد باکتری ها در آن ها استفاده می گردد.

3. پایین آوردن سطح قند خون و یاری به درمان دیابت

استفاده از سرکه سیب تاثیر به سزایی در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارد. دیابت نوع 2 به علت وجود قند خون بالا، یا به علت مقاومت خون به انسولین و یا عدم توانایی در فراوری انسولین در خون ایجاد می گردد. برترین روش متعادل نگه داشتن سطح قند خون، دور ماندن از شیرینی های مصنوعی مثل قند و شکر و مصرف به میزان کربوهیدارت ها است و در کنار آن سرکه سیب یک مایع شفابخش و کنترل نماینده طبیعی محسوب می گردد. سرکه سیب عملکرد انسولین را بهبود بخشیده و سطح قند خون را بعد از مصرف غذا کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: خواص آبغوره برای دیابت

4. با مصرف سرکه سیب از شر چربی های دور شکمتان خلاص شوید!

یک مطالعه که روی 175 فرد مبتلا به مدت 3 ماه صورت گرفت، نشان داد که مصرف روزانه سرکه سیب باعث کاهش چربی شکم و کاهش وزن فوق العاده می گردد. آزمایش های مختلف نشان می دهند که مصرف سرکه سیب به طور منظم احساس سیری را در فرد افزایش داده و اشتهای کاذب را کاهش می دهد. در نتیجه به طور طبیعی باعث می گردد فرد کالری کمتری مصرف کند و به راحتی لاغر گردد. این نتایج به خصوص در هنگام مصرف وعده های پر از کربوهیدرات بیشتر خود را نشان می دهد.

5. دارای اثر محافظتی در برابر انواع سرطان ها

مطالعات متعدد نشان داده اند که انواع مختلف سرکه مانند سرکه سیب می تواند به طور معجزه آسایی سلول های سرطانی را از بین ببرد و تومورها را کوچک کند. با این حال، تمام مطالعات در خصوص این سلول ها در لوله های آزمایش یا موش های صحرایی صورت گرفته است. برای اثبات بیشتر این نتیجه احتیاج به مطالعات انسانی بیشتری است.

اما در بعضی مطالعات انسانی نیز نشان داده شده است که مصرف سرکه به خصوص در درمان سرطان مری موثر بوده است.

6. کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب

معین است که چندین عامل بیولوژیکی با کاهش یا افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. با استفاده از سرکه سیب می توان چندین مورد از این عوامل خطر را بهبود بخشید. سرکه سیب سطح کلسترول و تری گلیسرید را کاهش داده و حتی فشار خون را نیز کاهش می دهد؛ در نتیجه از بروز بیماری های قلبی و کلیوی جلوگیری می نماید.

بیشترین مشاهدات انسانی در این مورد مربوط به دانشگاه هاروارد است و در دانشگاه های دیگر بیشتر مطالعات حیوانی صورت گرفته است و برای نتایج جزئی بیشتر احتیاج به آزمایشات و مطالعات بیشتری وجود دارد.

سخن آخر

برترین راه برای ترکیب سرکه سیب در رژیم غذایی استفاده از آن در پخت و پز، استفاده برای سس سالاد، مایونز خانگی و … است. بعلاوه بعضی افراد آن را در آب رقیق نموده و مانند یک نوشیدنی آن را مصرف می نمایند که اندازه مناسب آن یک الی دو قاشق چای خوری در یک لیوان آب میانه است.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید، سرکه سیب برای شما چه کاربردهایی داشته است؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم. بعلاوه پیشنهاد می کنیم در وبلاگ نیازمندی با طبع مواد دیگر مانند طبع قهوه و خواص درمانی آن نیز حتما آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع سرکه سیب، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع سرکه سیب، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید