خبرنگاران غمگینی دانش آموزان روستایی جنوب سیستان و بلوچستان از شاد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، چابهار- خبرنگاران- نبود اینترنت در روستاهای مختلف جنوب سیستان و بلوچستان سبب شده تا بسیاری از دانش آموزان این مناطق به اپلیکیشن شاد برای ادامه تحصیل بصورت مجازی دسترسی نداشته باشند و تعطیلی مدارس و شیوع کرونا آنان را غمگین نموده است.

خبرنگاران غمگینی دانش آموزان روستایی جنوب سیستان و بلوچستان از شاد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، ضعیف بودن زیرساخت های مخابراتی، دسترسی نداشتن به اینترنت در بیشتر مناطق روستایی، مسائل مالی خانواده ها، نداشتن گوشی هوشمند تلفن همراه و تبلت برای دانش آموزان، همراهی نکردن بعضی خانواده ها و وجود مسائل سیستمی در فراینده راه اندازی سامانه شاد از مهمترین مسائل دانش آموزان جنوب سیستان و بلوچستان و والدین آنان برای دسترسی به این سامانه است که احتیاج به توجه ویژه مسوولان دارد.

زیرساخت های مخابراتی نظیر آنتن دهی تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت در بعضی مناطق جنوب استان بسیار ضعیف است بطوریکه براساس آمارها کمتر از پنج درصد مردم استان سیستان وبلوچستان ارتباط کامل مخابراتی(اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت) دارند.

بعضی روستاهای مناطق سخت گذر و کوهستانی گرگان نیکشهر، کاجو قصرقند، تلنگ، پیرسهراب، زرآباد، هبودان چانف، توتان و مهمدان بنت و سفیدکوه حتی از آنتن دهی تلفن همراه هم محروم هستند و بهره مندی از اینترنت برای آنان آرزویی دست نیافتنی شده است.

محمدجواد جهرمی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات 2 سال پیش در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان وعده داده که پوشش کامل مخابراتی این استان را از پنج درصد فعلی به 25 درصد برساند، وعده ای که تا به امروز عملی نشده است و مردم و به ویژه جوانان و دانش آموزان در این شرایط ویروس کرونا چشم انتظار اینترنت و یا حداقل تبدیل دکل های تلفن همراه روستایی به اینترنت پرسرعت 4G هستند.

چند تن از مدیران آموزش و پرورش مناطق جنوب سیستان و بلوچستان دلیل دسترسی نداشتن دانش آموزان به شبکه اجتماعی شاد را نبود اینترنت و از همه مهمتر فقر و درآمد اندک خانواده های دانش آموزان برای بهره مندی از گوشی تلفن همراه هوشمند عنوان نمودند و توجه دولت برای ارتقا زیرساخت های تلفن و اینترنت و ورود خیران برای اهدا گوشی تلفن همراه و یا تبلت و لپ تاپ به دانش آموزان را خواهان شدند.

چنانچه خیران برای ساخت مدارس و استانداردسازی و تحویل نوشت افزار هم ورود نمی کردند بسیاری از دانش آموزان این مناطق باید در سرما و گرما در کلاس های کپری ادامه تحصیل می دادند.

عملکرد آموزش و پرورش در تحصیل اینترنتی و مجازی دانش آموزان در استانی نظیر سیستان و بلوچستان مورد انتقاد والدین است چرا که باید ابتدا برای تامین زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی چاره اندیشی و سپس دانش آموزان را برای نصب این شبکه اجتماعی تشویق می کردند.

یکی از معلمان نیکشهری گفت: نرم افزار شاد که امروز آموزش و پرورش به شدت برای آموزش در فضای مجازی بر آن تکیه دارد تنها در دسترس تعداد اندکی از دانش آموزان جنوب سیستان و بلوچستان واقع شده است بطوریکه بعضی آمارها حکایت از دسترسی حداقل 10 درصد دانش آموزان دارد.

نباید فراموش کنیم که کتب آموزشی دانش آموزان مناطق محروم به سختی در دسترس آنها قرار می گیرد چه برسد به لپ تاپ، موبایل و رایانه که برای قشر زیادی از دانش آموزان مناطق محروم در استان سیستان و بلوچستان یک کالای گرانبها و نایاب محسوب می گردد.

بعضی از خانواده های دانش آموزان در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ نیازمندی مسائل مالی و فقر را مهمترین عامل عقب ماندگی دانش آموزان از تحصیل مجازی دانسته و گفتند که تا به امروز حتی سیم کارت نداریم چه رسد به گوشی هوشمند تلفن همراه و بهره مندی فرزندانشان از اینترنت برای فراگیری دروس در شبکه های اجتماعی و مجازی.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش چابهار در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ نیازمندی گفت: تا به امروز 21 هزار و 12 دانش آموز مقطع ابتدایی ومتوسطه در 205 مدرسه در شبکه اجتماعی شاد فعال وثبت نام نموده اند و معلمان فعال نیز یکهزار و 284 نفر هستند.

همایون امیری اضافه کرد: 173 معلم و 19 هزار و 810 دانش آموز نیز برای نام نویسی به شبکه شاد دسترسی ندارند که متاسفانه به دلیل نبود اینترنت و مسائل مالی خانواده ها برای بهره مندی از تلفن همراه هوشمند امکانپذیر نبوده است.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر نیز گفت: با توجه به برطرف اشکالات تدریجی سامانه شبکه آموزشی شاد تا امروز 873 معلم تقریبا 78 درصد معلمان فعال در شبکه و 48 درصد مدیران فعال در سامانه شاد و 22.18 درصد دانش آموزان فعال به این شبکه دسترسی دارند.

ساره باور اضافه کرد: از مجموع حدود 14 هزار دانش آموز تا به امروز سه هزار و 752 دانش آموز در نیکشهر شبکه اجتماعی شاد را نصب نموده و فعال هستند.

وی بیان نمود: مهمترین درخواست آموزش و پرورش نیکشهر در شرایط ویروس کرونا و ادامه تعطیلی مدارس تامین گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان احتیاجمند است.

وی رایگان کردن استفاده از شبکه اجتماعی شاد و برطرف مسائل سیستمی این سامانه را یاری بزرگی به دانش آموزان و معلمان این منطقه عنوان نمود.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر ادامه داد: متاسفانه سرعت اینترنت در نیکشهر پایین و دانش آموزان نمی توانند صوت، فیلم و کلیپ دریافت و ارسال نمایند این در حالیسست که نقاط روستایی حتی از آنتن دهی تلفن هم محروم هستند.

باور گفت: 13 روستای منطقه گرگان از توابع دهستان مهبان و یا روستاهای حوزه داروکان تا به امروز حتی از تلفن محروم هستند چه رسد به اینترنت.

مدیر آموزش وپرورش دشتیاری نیز به خبرنگار وبلاگ نیازمندی گفت: از مجموع حدود 40 هزار دانش آموز تا به امروز حدود 442 معلم و یکهزار و 230 دانش آموز در شبکه اجتماعی شاد فعال هستند.

انور بادپا اضافه کرد: بعضی دانش آموزان به وسیله تلویزیون و بعضی دیگر در سایر شبکه های اجتماعی فعال هستند ولی بیشتر آنها دسترسی به تلفن و اینترنت ندارند.

وی توجه به زیرساخت های مخابراتی به ویژه تلفن و اینترنت در منطقه دشتیاری، پیرسهراب و پلان را خواهانشد و گفت: متاسفانه بیشتر خانواده های روستایی گوشی تلفن ساده که هیچ حتی خط تلفن ندارند و اینترنت نیز برای آنها ناآشنا است.

به گزارش وبلاگ نیازمندی، کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می نمایند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده نمایند.

ویروس کرونا موسوم به کوید 19 اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین گفت.

این ویروس از اوایل اسفند در ایران از جمله استان سیستان و بلوچستان شیوع پیدا کرد.

با گسترش این ویروس به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان مدارس و دانشگاهها تعطیل اعلام شد.

همه ایرانیان می توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران غمگینی دانش آموزان روستایی جنوب سیستان و بلوچستان از شاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران غمگینی دانش آموزان روستایی جنوب سیستان و بلوچستان از شاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید