خواندنی های پزشکی

به گزارش وبلاگ نیازمندی، نیترات و نیتریت سدیمی که به اسم نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می شوند گر چه دارای خاصیت ضدباکتریایی هستند و مانع رشد باکتری های خطرناک می شوند. اما متأسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان زا به نام نیتروزآمینتبدیل می شوند. دکتر پریسا ترابی رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این مطلب

خواندنی های پزشکی

خواندنی های پزشکی

نیترات موجود در سوسیس و کالباس سرطان زا می باشد

رییس اداره بهبود وزارت بهداشت:

نیترات و نیتریت سدیمی که به اسم نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می شوند گر چه دارای خاصیت ضدباکتریایی هستند و مانع رشد باکتری های خطرناک می شوند. اما متأسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان زا به نام نیتروزآمینتبدیل می شوند. دکتر پریسا ترابی رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این مطلب گفت: عادات نامطلوب غذایی در شیوه زندگی کشورهای درحال توسعه از جمله کشور ما، علاوه بر این که تهدیدی برای سلامت بچه ها و نوجوانان محسوب می گردد سایر افراد را هم در معرض خطرابتلا به بیماری های غیرواگیردار قرار داده است. وی توضیح داد: رشد سرطان های معده و روده که در سال های اخیر افزایش یافته است، عمدتاً به علت استفاده بی رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده به ویژه آن دسته از مواد غذایی است که به روش غیراستاندارد تهیه می شوند.

کاهش تهوع زنان باردار به وسیله بوییدن لیموترش

مریم ایزدی کارشناس تغذیه گفت: بارداری به علت تغییرات هورمونی منجر به حالت تهوع در زنان باردار شده که این حالت منجربه کاهش اشتهای مادر و ایجاد مشکل برای او و جنین می گردد. وی اضافه کرد: بوییدن لیموترش تازه و مصرف آن در کاهش حالت تهوع زنان باردار مؤثراست. زنان باردار برای کاهش حالت تهوع خود صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب 20دقیقه در رختخواب استراحت نموده و تکه ای بیسکویت ترد یا نان سوخاری بخورند و سپس بلند شده و آغاز به راه رفتن نمایند. وی با بیان اینکه زنان باردار درهنگام پخت غذا دچار تشدید حالت تهوع می شوند گفت: هنگام پخت غذا باید پنجره ها را باز گذاشت تا بوی غذا خارج گردد. بعلاوه زنان باردار نباید همراه با غذا حالت تهوع را تشدید می نماید. این متخصص استفاده از قرص مولتی ویتامین مینرال را زیر نظر پزشک برای کاهش حالت تهوع شدید مؤثر دانست.

شایع ترین علت دل دردهای شدید دختران؛ پیچش و پارگی کیست تخمدان

پیچش و پارگی کیست تخمدان در دختران شایع ترین علت بروز شکم درد حاد(درد ناگهانی و شدید شکم)می باشد. دکتر پرویز دریایی جراح عمومی گفت دردهای شکمی خانم ها شامل دردهای شکمی حاد و دردهای شکمی مزمن می باشند. وی اضافه کرد: مهم ترین علت ایجاد نماینده دردهای شکمی حاد در خانم هایی که متأهل هستند، حاملگی خارج از رحم است که بیماران با درد تقریباً ناگهانی و پیشرونده مراجعه می نمایند. این درد دائمی است و ساعت به ساعت زیادتر می گردد. بیمار از درد شدید که مهمترین و ثابت ترین علامت است شکایت دارد این درد می تواند با حالت تهوع و حتی اسهال همراه باشد وی اضافه کرد: پیچ خوردگی پایه عروقی تخمدان و ضمائم رحمی سبب درد حاد لگنی می گردد و اگر پیچ خوردگی کامل باشد درد ثابت و مداوم است . وی در مورد دردهای زیر شکم که بیشتر در خانم ها دیده می گردد گفت: این دردها مربوط به عفونت های مثانه است. بیمار علاوه بردرد ممکن است از تکرر و سوزش ادرار هم شاکی باشد. این عفونت ها در خانم ها بسیار شایع است زیرا مجرای ادرار آنها بسیار کوتاه است و عفونت از این مجرا به راحتی به سمت مثانه صعود می نماید. دریایی در مورد مواردی که در هنگام دل درد شدید نباید انجام داد گفت: در هنگام دل درد شدید از کیسه آب گرم نباید استفاده کرد و به جای آن از کیسه یخ برروی شکم باید استفاده کنیم.

کارشناس اعتیاد: دود قلیان در زنان باردار باعث کم خونی نوزاد می گردد

دود قلیان، جنین مادر باردار را با خطراتی روبرو می سازد و موجب کم خونی و کم وزنی نوزاد متولد شده می گردد. دکتر مریم روزبهی کارشناس اعتیاد گفت: مصرف دخانیات عبور تخمک ها را با مشکل روبرو نموده و شانس ناباروری و هم بارداری خارج رحمی را در مادران سیگاری افزایش می دهد. در عین حالی که خطر سقط خود به خود، زایمان زودرس، مرده زایی و مسائل خاص دوران بارداری به ویژه مسمومیت بارداری در خانم های بارداری که قلیان مصرف می نمایند بیشتر است. وی اضافه کرد: برطبق تحقیقات اجرا شده در مادران بارداری که سیگار یا قلیان مصرف می نمایند مشاهده شده که بعد از هر نوبت مصرف سیگار و قلیان، ضربان قلب جنین به علت اثر مستقیم نیکوتین و کاهش اکسیژن در خون بند ناف بالا رفته، که با فشار به قلب جنین در دراز مدت باعث بزرگی بیمارگونه قلب می گردد. بعلاوه، اختلالات غیرقابل بازگشت مانند دیابت و عقب ماندگی ذهنی در بچه ها مادران سیگاری بیشتر دیده شده و گاهی عوارض روی جنین تا دوران بلوغ مخفی مانده و بعد آشکار می گردد.

ریحان موجب آرامش اعصاب زنان می گردد

مینا احمدپور متخصص تغذیه گفت: ریحان در درمان افسردگی و برطرف سردردهای ناشی از میگرن هم مؤثراست. بعلاوه ریحان حاوی ویتامین A,C,Kآهن و کلسیم می باشد. وی اضافه کرد: ریحان منبع خوبی از بتاکاروتن است که به آسانی خودش را تبدیل به ویتامین Aمی نماید.ریحان از سلول های بدن در مقابل آسیب رادیکال های ازاد محافظت می نماید. بعلاوه با کاهش کلسترول خون تأثیرچشمگیری در کاهش درگیری عروق قلب یا وقوع حملات قلبی دارد. وی با بیان اینکه نوشیدن یک فنجان دم نموده ریحان نفخ و گاز معده را ازبین می برد گفت: جوشانده ریحان تب بر می باشد و دم نموده دانه ریحان برای درمان ورم کلیه و ترشحات زنانه به کار می رود. احمدپور استفاده از ریحان برای سرفه، آسم، برونشیت و عفونت های سینوس مؤثر دانست و گفت: روغن ریحان نه تنها عفونت های ریه را درمان می نماید بلکه احتقان در ریه ها را هم درمان می نماید. این ترکیب بعلاوه درالتیام آسیب های ریوی ناشی از سیگار، بیماری سل، سرطان ریه هم مؤثرمی باشد. به علاوه به علت دارا بودن خواص آنتی بیوتیکی به درمان بیماری سل هم یاری می نماید.

اضافه کار زیاد احتمال بیماری قلبی در زنان را 60درصد افزایش می دهد

اضافه کاری و کار بیش از 10ساعت در روز، خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را 60درصد افزایش می دهد. مطالعه ای تازه حاکی است خطر بیماری قلبی در کسانی که روزهای زیادی اضافه کاری می نمایند و 10یا11ساعت سرکار هستند حدود 60درصد افزایش پیدا می نماید. این یافته حاصل مطالعه ای به روی شش هزار کارمند دولتی در بریتانیا است که در نشریه قلب اروپاچاپ شده است . در گزارش نشریه قلب اروپا آمده است: پس از در نظر گرفتن و احتساب عواملی مانند کشیدن سیگار برسلامت قلب، پزشکان دریافتند خطر بیماری قلبی در کسانی که روزانه سه تا چهار ساعت اضافه کاری می نمایند60درصد بالاتر است. در مجموع دراین مطالعه 369مورد وجود داشت که در آنها افراد در اثر بیماری قلبی در گذشتند یا دچار حمله قلبی یا آنژین صدری شدند. و به نظر می رسد تعداد ساعاتی که فرد اضافه کاری می نمایند قویاً به بسیاری ازاین موارد مرتبط است.

منبع:نشریه دنیای زنان، تعداده59

منبع: راسخون

به "خواندنی های پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواندنی های پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید