نکات مثبت و منفی آدامس

به گزارش وبلاگ نیازمندی، استفاده از بعضی خمیر دندان ها و بعضی آدامس ها بیش از خرابی دندان ها موجب انتقال و حفظ باکتری هایی می شود که عفونت ایجاد شده به وسیله آن باکتری ها در بدن، نهایتا موجب ایجاد و یا تشدید بیماری های قلبی می شود. جویدن آدامس های شیرین شده با بعضی شیرین کننده ها در بعضی مواقع موجب بروز واکنش های حساسیتی در بعضی افراد می شود.

نکات مثبت و منفی آدامس

نکات مثبت و منفی آدامس

نویسنده: دکتر احمدرضا درستی

جویدن آدامس دارای نکات مثبت و منفی زیر می باشد:

نکات منفی:

استفاده از برخی خمیر دندان ها و برخی آدامس ها بیش از خرابی دندان ها موجب انتقال و حفظ باکتری هایی می شود که عفونت ایجاد شده به وسیله آن باکتری ها در بدن، نهایتا موجب ایجاد و یا تشدید بیماری های قلبی می شود. جویدن آدامس های شیرین شده با برخی شیرین نماینده ها در برخی مواقع موجب بروز واکنش های حساسیتی در برخی افراد می شود.

مصرف آدامس های حاوی کافئین (ماده تسکین دهنده موجود در قهوه) ممکن است به قدری بر خواب افراد اثر کند که موجب بی خوابی آنان شود. افرادی که تعداد قابل توجهی از دندان هایشان را با آمالگام (ترکیبی از فلز جیوه) پر نموده اند و زیاد هم آدامس می جوند، در واقع میزانی جیوه (که سمی است و خوردن میزان زیاد آن موجب مسمومیت می شود) را هم می خورند.

علاوه بر ضررهایی که عده ای از محققان برای جویدن آدامس ذکر می نمایند، مواردی از پریدن آدامس به ریه افراد و خطرات عدیده آن ذکر شده است. بعلاوه جویدن آدامس قبل از جراحی های گوارشی با افزایش ترشحات گوارشی احتمال خطر را افزایش می دهد.

نکات مثبت:

برای جویدن آدامس مزایای چندی در مطالعات علمی ذکر شده است که از آن جمله می توان به بهبود حافظه عملی و افزایش توان یادگیری کوتاه مدت و بلند مدت اشاره نمود. بعلاوه جویدن آدامس بخش جلوی شبکه کورتکس مغزی را فعال تر می نماید و موجب پردازش بهتر اطلاعات مغز انسان می شود.

علاوه بر آن نه تنها عضلات دهانی، بلکه فعالیت عضله زبان هم هنگام جویدن آدامس افزایش می یابد و به دفع مواد سمی گروهی از عضلات بدن یاری می نماید. نتایج برخی دیگر از تحقیقات نشانگر تأثیر مثبت جویدن آدامس در کاهش موارد ریفلاکس حلق و مری (بازگشت مجدد غذا) در بیماران مبتلا به ریفلاکس بوده است. استفاده از آدامس موجب کاهش احتمال خونریزی لثه و تشکیل پلاک های دندانی می شود.

جویدن آدامسی که حاوی گزیلیتون و یا سوربیتول باشد، به کاهش پوسیدگی هم یاری می نماید. پس از خوردن یا نوشیدن موادی که بوی خاصی را در دهان به جای می گذارد، جویدن آدامس می تواند سرعت برطرف این بوها را افزایش دهد.

خلاصه: با توجه به آنچه ذکر شده، به نظر می رسد در کل جویدن آدامس های بدون قند به صورت متناوب (ونه دایمی) می تواند اثرات مفیدی را به همراه داشته باشد، گرچه جویدن طولانی مدت و یا عادت شدن جویدن آدامس قابلیت تایید قطعی ندارد. درضمن باید توجه داشته باشیم که جویدن آدامس نباید بر دریافت غذایی تاثیر بگذارد و یا با کاهش حس تشنگی (به طور کاذب) ما را از مصرف مایعات بازدارد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "نکات مثبت و منفی آدامس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مثبت و منفی آدامس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید