علی فروتن: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراک گذاری ایده ها و تجربیات است

به گزارش وبلاگ نیازمندی، تهران (پانا) - عضو هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر همدان گفت گردهمایی هایی که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به وجود می آید، باعث به اشتراک گذاشتن فکرها، نگاه ها، ایده ها و سلیقه ها می گردد.

علی فروتن: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراک گذاری ایده ها و تجربیات است

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی فروتن، عضو هیات انتخاب بخش بچه ها و نوجوانان بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: معیارهای داوری در این دو حوزه، دارای بخش های مختلفی بود، بنابراین ما سعی کردیم که تمام این مباحث را مد نظر قرار دهیم.

او اضافه نمود: استفاده از نقش کودک و نوجوان در فرایند اثر یکی از مباحثی بود که در فرایند داوری بر آن تأکید داشتیم. در بخش های دیگر نیز، این نکته که متن چقدر قابلیت اجرایی دارد و کارگردان چه اندازه توانسته از بازیگران و عوامل درست استفاده کند، مورد توجه نهاده شد. نکته آخر نیز جذب مخاطب و پیغام اثر بود که بنا به شرایط هر کار مورد آنالیز نهاده شد.

عضو هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره بیست و هفتم، ادامه داد: با توجه به مسائلی که کرونا برای گروه های تئاتری در پی داشت، بعضی از آثار در ابتدای راه بودند بنابراین هنوز جای تمرین وجود داشت، البته به حدی کارها محکم و قابل توجه بود که می توانستیم به راحتی بر روی آن اظهار نظر کنیم. اما بعضی از نمایش ها هیچ دستمایه مناسبی نداشت و با تمرین نیز به معیارهای مورد نظر داوران دست نمی یافت. در این جهت البته کوشش کردیم که از نیروهای جوان و هنرمند به خصوص گروه های شهرستان که با وجود امکانات کم فعال هستند، نیز حمایت کنیم.

فروتن برگزاری مجدد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را پس از یک سال تأخیر مایه خرسندی خواند و گفت: به علت برگزار نشدن جشنواره در سال گذشته، توقع آثار بسیار سطح بالایی را داشتیم زیرا تمرینات بلندمدت تری را انتظار می کشیدیم اما از سوی دیگر مقوله کرونا و مسائلی که در پی داشت، این امر را سخت ساخته و عملاً کار گروهی را مختل نموده بود.

او بخش نوجوانان جشنواره بیست و هفتم را دارای آثار سطح بالایی خواند و اظهار کرد: به نظرم در بخش نوجوانان کارها قوی تر بود، بنابراین دست هیئت داوران برای انتخاب بازتر بود تا جایی که حتی در بخش هایی به علت تنوع دچار چالش نیز بودیم. اما در بخش بچه ها، موضوع به این شکل نبود و کارها نسبت به گذشته قوی نبودند. در این بخش متن خوب کمتر دیده می شد و بسیاری از نمایش ها از نظر تم کارگردانی، موضوع و... نزدیک به یکدیگر بودند که باعث شد، اندکی ما دلسرد شویم، اما امیدوارم که در سال های بعدی و با برطرف بیماری کرونا این مسائل برطرف گردد و شاهد آثار بهتری در این بخش باشیم.

فروتن، برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را عامل مهمی در رشد هنرمندان خواند و گفت: به نظرم گردهمایی هایی که در این جشنواره به وجود می آید باعث به اشتراک گذاشتن فکرها، نگاه ها، ایده ها و سلیقه ها می گردد. در واقع درون چنین رویدادهایی، مخاطبان آثاری را پس از گذشتن از فیلترهای مختلف کمی و کیفی می بیند که دارای سطح نسبتاً بالایی هستند؛ بنابراین جشنواره هایی مانند کودک و نوجوان همدان، می تواند به هنرمندان یاری کند که با مشاهده درست آثار و درک ظرایف کارها، به سمت رشد و پیشرفت حرکت نمایند. در واقع این نوع رویدادها می توانند تأثیرات مهمی در ادبیات کودک و نوجوان و هنرنمایی های هنرمندان این بخش، داشته باشد.

او تأکید کرد: با توجه به گزینش های اجرا شده، می توان گفت که آثار جشنواره، اغلب دارای نقاط مثبت بالایی هستند اما حتی اگر نکته منفی نیز، وجود داشته باشد می تواند به هنرمندان یاری کند تا از آن بیاموزند و در آینده درگیر این مسائل نشوند. در واقع درک درست آثار، به هنرمندان عرصه نمایش کودک و نوجوان یاری می نماید که بتوانند به سمت جلو حرکت نمایند و از سایر آثار و کارها، تجربیات بهتری به دست آورند.

این هنرمند باسابقه عرصه تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: میزگردها و کارگاه های جشنواره نیز از جمله بخش هایی است که تأثیر بالایی بر روی هنرمندان و رشد آنان در پی خواهد داشت، زیرا در این فضاها، امکان ارتباط افراد با اساتید مطرح، فراهم می گردد و بستر مناسبی در راستای انتقال تجربیات و دانش به شمار می رود.

فروتن اعلام کرد: سال هاست که این جشنواره با آزمون و خطاهای مختلف برگزار می گردد، بنابراین همه ما و مخاطبان هنری این جشنواره دوست داریم که شاهد اتفاقی شگرف و ملموس در فرایند آن باشیم؛ اما…

منبع: خبرگزاری پانا

به "علی فروتن: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراک گذاری ایده ها و تجربیات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی فروتن: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراک گذاری ایده ها و تجربیات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید