زندگینامه نیکی لائودا؛ 3 دوره قهرمان دنیا

به گزارش وبلاگ نیازمندی، تاریخچه مسابقات ورزشی پر است از اسطوره ها و حوادث پرفراز و نشیب. این اتفاقات چه خوب و چه بد همواره در یادها مانده است. علت این ماندگاری گاه رکوردها، امتیازها و عددهایی است که شرکت کنندگان در آن ثبت نموده اند و بعضی از آنها هنوز از قدیم تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. گاه نیز به خاطر صحنه ها و لحظات عاطفی و احساسی است که همواره در فکر طرف داران به خصوص دنبال کنندگان جدی تر این حیطه ثبت گردد.

زندگینامه نیکی لائودا؛ 3 دوره قهرمان دنیا

فرمول یک که به جرئت یکی از مهم ترین انواع مسابقات اتومبیلرانی در جهانست، به لحاظ یک رویداد ورزشی از این قاعده مستثنی نیست؛ به خصوص که بعضی اوقات نحوه رقم خوردن این اتفاقات به دلیل عدم کنترل و پیش بینی بر لحظه رانندگی در پیست و سرعت زیاد خودرو، این ماندگاری و غم و شادی را چند برابر می نماید.

در مطلب زیر به مرور مختصری از زندگینامه نیکی لائودا می پردازیم؛ یکی از رانندگان مشهور تاریخ این مسابقات که به دلیل دستاوردهایی که در این بازی ها داشته است، از او به عنوان چهره ای ماندگار یاد می گردد.

تولد و سال های اولیه زندگینامه نیکی لائودا

آندریاس نیکولاس لائودا در 22 فوریه سال 1949 در خانواده ای به نسبت ثروتمند در اتریش پا به جهان گذاشت. او از همان کودکی به رانندگی علاقه داشت، اما این تمایل از سوی خانواده موردتأیید نبود و نیکی نتوانست تا بعد از سال های اولیه عمرش به علاقه خود نزدیک گردد. او بعد از بلوغ و مستقل شدن از خانواده، به سرعت به حیطه ای که دوست داشت، وارد شد. ابتدا به عنوان راننده ای معمولی در رویدادی به نام فرمول وی شرکت کرد، اما خیلی زود رو به ماشین های اسپرت مثل پورشه آورد. بعد از آن، با گرفتن یک وام به ارزش 30 هزار پوند و بعد از تمرین و سرمایه گذاشتن روی علاقه اش، بالاخره توانست در سال 1971 به عنوان راننده به مسابقات فرمول دو و عضویت تیم مارس برسد.

سرعت صعود او به فرمول یک هم به همین شدت بود؛ به نحوی که او برای پرواز و نشان دادن مهارتهایش، آسمان تیم مارس را که نتوانسته بود نتایج خوبی نه در فرمول یک و نه فرمول دو بگیرد، کوچک و محدود می دید. لائودا با خرج بیشتر، خود را با تیم BRM معرفی کرد. در آنجا هم به دلیل ضعف در ساخت ماشین ها نتوانست آنچنان بدرخشد، اما سوم شدن در پیست موناکو باعث شد توجه تیم فراری به او جلب گردد. تا اینکه در سال 1974 با این تیم قراردادی امضا کرد و توانست با مجموع دریافتی آن تمامی قرض ها و بدهی های گذشته اش را پرداخت کند.

شروع امیدوارنماینده نیکی لائودا در فراری

روزهای خوب در بیوگرافی نیکی لائودا فرا رسید. نیکی لائودا در اولین فصل حضورش در تیم فراری، انرژی خوبی از خود نشان داد. او فراری را در بدو ورود به اولین پیروزی در جایزه بزرگ رساند. هرچند که لائودا در آن سال به 6 سکو رسید، اما بی تجربه بودن و نداشتن کیفیت کافی خودروهای آن سال فراری به لحاظ فنی، باعث شد او فقط به جایگاه چهارم قناعت کند.

سال بعد باز هم شروع خوبی نداشت و در 4 مسابقه اول به مقامی بهتر از پنجم نرسید؛ اما در ادامه و در خیزی طوفانی، پیروز شد 4 نبرد از 5 بازی بعدی را ببرد و درنهایت با سوم شدن در جایزه بزرگ ایتالیا قهرمانی آن سالش را مسجل کرد و حتی در آخرین مسابقه فصل هم اول شد.

با این نمایش درخشان فراری پیروز شد اولین قهرمانی تیمی بعد از 11 سال را به دست بیاورد. او در آن سال و در یکی از دورهای پیست نوربورگرینگ آلمان توانست رکورد زیر 7 دقیقه را ثبت کند که یکی از قهرمانی های نیکی لائودا و بزرگ ترین دستاوردهای رانندگی فرمول یک بود.

در سال 1976 و برخلاف تنشی که به دلیل جابه جایی مدیریتی در تیم ایجاد شده بود، نیکی لائودا عالی شروع کرد و در 4 مسابقه از 6 بازی اول به رتبه نخست رسید و در 2 تای دیگر هم دوم شد. اما 1 هفته قبل از برگزاری جایزه بزرگ آلمان، لائودا که خود نفر اول مسابقات آن سال بود، از رانندگان خواست به دلیل عدم امنیت کامل و طراحی غلط آن پیست به خصوص در پیچی خاص، این مسابقه را تحریم نمایند، اما این کمپین به شکست انجامید و اکثریت شرکت نمایندگان به ادامه آن رأی دادند. این تصمیمی بود که به نوعی باعث شروع سوانح و حوادث نیکی لائودا در مسابقات فرمول یک شد.

قسمت تاریک زندگینامه نیکی لائودا فرا رسید. آن پیست و پیچ خطرناک زهر خود را ریخت و در یکی از دورهای آن فراری نیکی از پیست خارج شد و به فورد برت لانگر و بعد هم به تپه ای برخورد کرد و آتش گرفت. برخلاف برت، نیکی در لاشه ماشینش گیر کرد. با وجود اینکه چند ثانیه بعد چند نفر به سراغش آمدند، اما تا قبل از اینکه او را بیرون بکشند، آتش روی صورت او اثر مخربی گذاشت و استنشاق گازهای سمی باعث آسیب به ریه و خون او شد. او بالاخره به وسیله یکی از رانندگان از خودرو بیرون آورده شد و بلافاصله بعد از حادثه سر پا بود، اما چند دقیقه بعد به کما رفت. درحالی که بعد از انتقال به بیمارستان بعضی از طرفداران امیدی به برگشت او نداشتند، اما او زنده ماند.

نیکی به دلیل سوختگی، قسمت بزرگی از گوش راست، موهای سمت راست سر، ابروها و پلک هایش را از دست داد. چند وقت بعد از این اتفاق او با عمل جراحی کمی از آسیب ظاهری را درست کرد، اما مجبور بود از آن به بعد و برای همواره کلاه بگذارد؛ کلاهی که اتفاقاً سال ها بعد و به تدریج به عنوان نماد نیکی لائودا و جایی برای تبلیغ اسپانسرها روی آن شناخته شد.

فراری در اعتراض به کمبود اهمیت به ایمنی رانندگانش و پس از این سوانح و حوادث نیکی لائودا و با خارج شدن او از رقابت ، نبرد بعدی یعنی مسابقه بزرگ اتریش را بایکوت کرد.

لائودا تنها 1 ماه و نیم بعد و با وجود اینکه هنوز باندپیچی داشت، به کنفرانس مطبوعاتی و مسابقات بازگشت. او تنها 2 پیست را از دست داد و هرچند که رقیب مستقیمش از نبودن او در آن 2 مسابقه و البته نداشتن سلامتی کامل او که روی رانندگی اش هم تأثیر منفی می گذاشت، نهایت استفاده را در طول فصل برد، اما نیکی توانست به مقام سوم برسد.

فصل 1977 به خاطر زیادشدن اختلاف درون تیمی برای او خیلی سخت گذشت، باوجوداین توانست با تکیه بر مهارت، دانش و استعدادش به دومین قهرمانی فرمول یک در کارنامه اش برسد. بااین حال بعد از اینکه مسائل حل نشد و نیکی به خصوص از انتخاب جانشینش به وسیله فراری راضی نبود و با او تنش زیادی داشت، خاطرنشان کرد که از فراری جدا می گردد.

پیوستن به آلفارومئو

بخش بعدی زندگینامه نیکی لائودا به گونه ای دیگر رقم خورد. او برای فصل بعد به تیم آلفا ـ رومئو رفت و با یکی از مدل ها و تولیدات کمپانی که بعد به ماشین طرفدار معروف شد، شروع قدرتمند و خوبی داشت. اما دیگر تیم ها و کمپانی ها به ساخت این اتومبیل اعتراض کردند و مدیر وقت تیم که نمی خواست درگیر این مسائل گردد، برخلاف میل نیکی آن ماشین را از مسابقات کنار گذاشت. درنهایت و در فصل 1978 نیکی نتوانست با ماشین نوتر به هدف و رتبه نخست برسد.

سال بعد آلفا یک خودروی 12 سیلندر نو ساخت. نیکی نتوانست مدیران تیم را متقاعد کند و ماشین طرفدار را برگرداند که خودروی محبوبش بود و با آن پیروز می شد. بعلاوه، بعد از آنکه نتوانست با مدل های نوتر هم به رتبه درخوری برسد، انگیزه اش را از دست داد و به گروه خاطرنشان کرد که میخواهد زودتر از موعد بازنشسته گردد. او در آن موقع کمپانی هواپیمایی چارتری را با نام خود تأسیس نموده بود و به اتریش برگشت تا به طور تمام وقت آن را مدیریت کند.

بازگشت، قهرمانی سوم و بازنشستگی دوم

قهرمانی های نیکی لائودا فقط به آن 2 بار ختم نشد. در سال 1982 او با بستن قرارداد با تیم مک لارن به مسابقات فرمول یک بازگشت. او در پیست تست و چند مسابقه دیگر به مدیران مک لارن نشان داد و ثابت کرد که هنوز توانایی قهرمانی دارد.

بعد از اینکه 2 سال طول کشید تا خود را با قوانین تازه و البته ماشین های نو سازگار کند، در فصل 1984 سومین عنوان قهرمانی او، آن هم تنها با نیم امتیاز اختلاف با هم تیمی خود برایش ثبت شد. این مهم به لطف برنده شدن در مسابقه جایزه بزرگ اتریش بود؛ جایی که برای اولین بار در تاریخ فرمول یک، راننده اتریشی گرندپری کشورش را می برد.

فصل 1985 کاملاً برخلاف سال قبل، یک ناامیدی بزرگ برای نیکی بود؛ چراکه او 11 مسابقه از 14 رقابت را از دست داد و حتی به خاطر اینکه در تمرین مچ دستش شکست، نتوانست در جایزه بزرگ بلژیک شرکت کند. او آخرین مسابقه جایزه بزرگ خود را در هلند برد و بعد از آن خاطرنشان کرد برای بار دوم و این بار همواره از فرمول یک به عنوان راننده خداحافظی می نماید.

زندگینامه نیکی لائودا: بعد از رانندگی و مرگ

در سال 2008 به عنوان رتبه 22 از برترین رانندگان ادوار و تاریخ انتخاب شد. در سال 2012 او به سمتی از هیئت رئیسه تیم مرسدس برگزیده شد و یکی از کسانی بود که باعث شد همیلتون با این تیم قرارداد ببندد.

در سال 2013 و بر اساس وقایع 1970 تا 1976 فیلمی سینمایی به نام شتاب به کارگردانی ران هاوارد ساخته شد که به روایت زندگینامه نیکی لائودا مسابقات لائودا و سانحه معروفش می پردازد.

در می 2019 نیکی لائودا درحالی که برای دیالیز در بیمارستانی در زوریخ بستری بود، در خواب و در سن 70 سالگی از جهان می رود. بعد از مرگش، تمامی برگزارنمایندگان فرمول یک هنگام برگزاری مسابقات به او ادای احترام کردند و طرفداران و رانندگانی چون لوییز همیلتون و سباستین فتل کلاهی با رنگ قرمز بر سر داشتند که نمادی از نیکی بود و به پوشیدن آن معروف شده بود.

این بود خلاصه ای از زندگی نامه نیکی لائودا

در این مطلب خلاصه ای از بیوگرافی نیکی لائودا را خواندید که به عنوان یکی از برترین و ماهرترین رانندگان فرمول یک یاد می گردد. به راستی سوانح و حوادث نیکی لائودا روزهای سخت و دشواری برایش رقم زد؛ اما با وجود این مسائل قهرمانی های نیکی لائودا همچنان ادامه داشت.

امیدواریم که مطالعه زندگینامه نیکی لائودا برای شما هم مجذوب کننده بوده باشد. آیا شما هم این قهرمان را می شناختید؟ از نظر شما برترین راننده مسابقات فرمول یک جهان چه کسی است؟

منبع: بلاگ دیوار

به "زندگینامه نیکی لائودا؛ 3 دوره قهرمان دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه نیکی لائودا؛ 3 دوره قهرمان دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید