رشد صعودی کاربران اینترنت 5G در دنیا با همه گیری کرونا

به گزارش وبلاگ نیازمندی، بیش از 18ماه است که جهان با کووید19 دست و پنجه نرم می نماید و بسیاری معتقدند این بحران جز با پشتیبانی فناوری، هرگز قابل کنترل نبود. افزایش احتیاج به اتصال در پاندمی کرونا، به رشد فناوری 5G دامن زد و زمینه ساز توسعه اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه در جهان شد.

رشد صعودی کاربران اینترنت 5G در دنیا با همه گیری کرونا

طبق گزارش کمپانی اریکسون، این فناوری درحال تبدیل شدن به سریعترین پلتفرم پذیرفته شده در جهان است و روزانه یک میلیون نفر بر تعداد کاربران 5G افزوده می گردد. بعلاوه انتظار می رود تا خاتمه سال 2021 این رقم از مرز نیم میلیارد کاربر عبور کند و تا سال 2025 شبکه های 5Gبیش از یک سوم جمعیت جهان را زیر پوشش خود قرار دهند.

40درصد اینترنت همراه در اختیار5G

تازه ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از افزایش نفوذ فناوری به زندگی مردم جهان در پی پاندمی کرونا اشاره داشته و از رشد 490درصدی استفاده از تکنولوژی در مراقبت های بهداشتی و پزشکی، افزایش 75درصدی انجام بازی های آنلاین و بعلاوه رشد 74درصدی معاملات آنلاین در این مدت خبر داده و یادآور شده این موضوع در رشد تکنولوژی 5G نقشی حیاتی داشته است.

گروه مطالعاتی کمپانی اریکسون هم در این زمینه مطالعاتی داشته و در بیستمین گزارش سالانه خود پیش بینی نموده است که تا خاتمه سال 2021 تعداد کاربران فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) در جهان از نیم میلیارد نفر پیشی خواهد گرفت.

طبق این پیش بینی، این رقم از مرز 580میلیون نفر عبور می نماید و البته چین همچنان در این زمینه پیشتاز خواهد بود. انتظار می رود تعداد کاربران 5G چین تا خاتمه سال 2021 از مرز 173میلیون نفر عبور کند. این محققان بعلاوه معتقدند تعداد کاربران اینترنت نسل پنجم جهان تا خاتمه سال 2026 بسیار بالاتر رفته و به 3.5میلیارد نفر خواهد رسید که البته جالب است بدانید انتظار می رود 1.17میلیارد نفر از این جمعیت زیر پوشش 5G، در چین سکونت داشته باشند.

در این گزارش به افزایش روزانه یک میلیون کاربر نو 5G اشاره و اسم شده است که تا به امروز بیش از 160اپراتور ارائه دهنده خدمات ارتباطی درجهان، خدمات 5G را راه اندازی نموده اند و فراوری بیش از 300مدل تلفن هوشمند 5G هم از دیگر دلایل توسعه و رشد تعداد کاربران اینترنت نسل پنجم به تعداد می رود.

طبق این گزارش تا خاتمه سال 2026، حدود 40 درصد از همه اینترنت تلفن همراه جهان به صورت 5G خواهد بود و این تعداد اشتراک به 3.5 میلیارد عدد در سطح جهان می رسد اما همچنان غالب اینترنت تلفن همراه را فناوری 4G تشکیل خواهد داد. در سه ماهه نخست 2021 تعداد اشتراک های 4G تقریباً 100 میلیون افزایش داشت و این رقم به4.6 میلیارد کاربر رسید که معادل 58 درصد از کل اشتراک های تلفن همراه است.

سرعت بالای جذب مخاطب

فناوری 5G بیش از اینکه یک نسل نو تکنولوژی باشد عصر تازه ای در اتصال سریع با تأخیر کم ایجاد نموده است. محققان اریکسون در این گزارش پیش بینی می نمایند که 5G، سریع ترین رشد پذیرش به وسیله مردم جهان را در تاریخ نسل های مختلف اینترنت تلفن همراه داشته است. بعلاوه انتظار می رود تعداد مخاطبان این فناوری دو سال زودتر از تکنولوژی G4 به جمعیت یک میلیارد نفر برسد. به بیان دیگر جذب مخاطب 5G سریع تر از G 4در زمان راه اندازی این فناوری در سال 2009 خواهد بود که بسیاری علت این موضوع را سرمایه گذاری های فراوان چین در این زمینه و ارائه دستگاه هایی ارزان به جهان اسم نموده اند.

بعضی هم معتقدند جنگ تجاری واشنگتن و پکن که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا کلید خورد مانعی اصلی در توسعه هماهنگ فناوری5G در جهان به تعداد می رود و اگر این تحریم ها از سوی واشنگتن رقم نخورده بود امروز فناوری 5G در جهان حتی شرایط بهتری داشت. امریکا استفاده از دستگاه ها و تجهیزات فناوری 5G را ممنوع اعلام نمود و بسیاری از متحدانش هم با تبعیت از این قانون، از چین فاصله گرفتند و مجبور شدند تجهیزات مورد احتیاج توسعه این فناوری را با قیمتی بسیار بالاتر تهیه نمایند و درعمل این توسعه با تأخیر همراه شد.

چین در صندلی نخست

اما کدام بازارهای جهان بیشترین رشد را در زمینه فناوری5G داشته اند؟ طبق گزارش اریکسون بازارهای چین، امریکای شمالی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر تعداد کاربر5G پیشتاز هستند درحالی که اروپا شروع کندی دارد. بیستمین گزارش اریکسون شاخص ضریب نفوذ را هم مورد آنالیز قرار داده و نتیجه، نشان می دهد امریکای شمالی با 84درصد، بالاترین ضریب نفوذ 5G را دارد و پس از آن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با 73درصد جای گرفته اند.

بعلاوه به علت رشد بالای چین، پیش بینی می گردد تا خاتمه سال 2026، تعداد کاربران 5G در شمال شرق آسیا به 1.4میلیارد نفر برسد و بیشترین تعداد پایگاه 5G را در خود جای دهد. اما وقتی نوبت به ترافیک داده برای هر تلفن هوشمند برسد، گزارش اریکسون نشان می دهد برگ برنده در این شاخص، در اختیار آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار گرفته است. جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه با 39گیگابایت در ماه، از نظر شاخص ترافیک داده برای هر تلفن هوشمند تا سال 2026، سرعت رشد 36 درصدی دارد.

صندلی برتر آسیا

درحال حاضر 15درصد جمعیت جهان در منطقه ها تحت پوشش 5G زندگی می نمایند. کاربرانی در کره جنوبی، استرالیا، آلمان، ژاپن، عربستان سعودی، بریتانیا و امریکا دوبرابر4G از فناوری 5G بهره می گیرند. انتظار می رود کره جنوبی تا خاتمه 2021 کل کشور را زیر پوشش این نسل از اینترنت تلفن همراه ببرد درحالی که 90درصد جمعیت سوئیس زیر پوشش 5G قرار خواهند گرفت و این رقم در بریتانیا به 30درصد می رسد.

لازم به ذکر است آسیا هم از نظر تعداد کاربران 5G شرایط مناسبی دارد و در آینده هم بهتر خواهد شد. انتظار می رود در سال 2026 منطقه آسیا و اقیانوسیه، میزبان 400میلیون کاربر 5G باشد. درحالی که طبق گزارش اریکسون، اکنون در کل این منطقه بیش از 1.1 میلیارد مشترک تلفن همراه وجود دارد، در این میان کمتر از 2 میلیون نفر کاربر 5G هستند و اندونزی در این میان شرایط نسبتاً مناسبی دارد. در حال حاضر شمال شرق آسیا با راهنمایی چین بالاترین نرخ اشتراک 5G در جهان را دارد. از سوی دیگر، جنوب شرقی آسیا (SEA) انتظار می رود مشترکان 5G خود را تا سال 2026 به 400 میلیون نفر برساند. به همین علت هم آسیا تا سال 2026 با 1.8میلیارد کاربر، بالاترین تعداد اشتراک اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه را در خود جای خواهد داد.

گام بلند نیجریه

در میان کشورهای آفریقایی هم باید گفت که نیجریه در زمینه توسعه 5G رشد مناسبی داشته و به کنیا و آفریقای جنوبی پیوسته است. این کشور در سال 2019 هم به اسم نخستین کشور غرب آفریقا شناخته شد که با یاری MTN Nigeria، ظهور فناوری 5G را کلید زد. علاه بر این سه کشور، 18کشور آفریقایی دیگر ازجمله لسوتو، گابن و مصر هم تست 5G را شروع نموده اند هرچند ازآنجا که ضریب نفوذ نسل های پیشین اینترنت تلفن همراه ازجمله3G و 4G هم چندان زیاد نیست، بسیاری آن را مانعی بر سر راه توسعه 5G در این قاره می دانند.

بعلاوه طبق این گزارش، تا سال 2026 اینترنت 5G حدود 26درصد از اشتراک تلفن همراه را در هند تشکیل خواهد داد و تعداد کاربران اینترنت نسل پنجم در این کشور پهناور به 330میلیون نفر می رسد.

منبع: ایران آنلاین

به "رشد صعودی کاربران اینترنت 5G در دنیا با همه گیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد صعودی کاربران اینترنت 5G در دنیا با همه گیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید