بوریس جانسون: پیمان آکوس علیه هیچ طرفی نیست

به گزارش وبلاگ نیازمندی، نخست وزیر انگلیس در سخنانی گفت پیمان سه جانبه امنیتی با آمریکا و استرالیا علیه هیچ طرفی نیست.

بوریس جانسون: پیمان آکوس علیه هیچ طرفی نیست

به گزارش به نقل از شبکه الجزیره، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در سخنانی گفت پیمان سه جانبه میان انگلیس، آمریکا و استرالیا موسوم به آکوس علیه طرفی محسوب نمی شود.

جانسون گفت: پیمان آکوس ضد هیچ طرفی نیست؛ بلکه راهی برای به اشتراک گذاشتن فناوری است. روابط ما با فرانسه مهم و تاریخی است.

این در حالی است که رئیس کمیسیون اروپا رفتار صورت گرفته با فرانسه در معامله زیردریایی ها با استرالیا را غیر قابل قبول خواند و گفت که خواهانمشخص شدن علت این کار است.

تحلیلگران بر این باورند که پیمان نظامی نو آمریکا، استرالیا و انگلیس قطعاً هدف مسدود کردن فعالیت تجاری چین در دریا را دارد، اما با این وجود، تجارت رو به رشد بین پکن و بقیه آسیا تحت تأثیر قرار نمی گیرد مگر اینکه این سه کشور برای رویارویی نظامی اقدامی اتخاذ کنند.

شامگاه چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به همراه اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، ایجاد مشارکت نو دفاعی و امنیتی آکوس AUKUS را گفتند که ادعا می شود از منافع مشترک آن ها در هند و اقیانوس آرام محافظت و دفاع می کند.

سفارت چین در واشنگتن، در واکنش به اتحاد نظامی آکوس، از کشور ها خواست تا از ذهنیت جنگ سرد رهایی یابند و از ایجاد اتحاد علیه دیگران خودداری کنند. بنابر اعلام این سفارتخانه این اتحاد نظامی ثابت می کند که این کشور ها از صادرات هسته ای به نام ابزاری برای بازی های ژئوپلیتیک استفاده می کنند و هر مکانیسم منطقه ای نباید به منافع کشور های ثالث آسیب برساند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بوریس جانسون: پیمان آکوس علیه هیچ طرفی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوریس جانسون: پیمان آکوس علیه هیچ طرفی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید