کمبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار؛ 50 درصد مواد اولیه وارداتی است

به گزارش وبلاگ نیازمندی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان خواستار نوسان در بازار نیستند ممکن است نوسان هایی قیمتی سود لحظه ای عاید آن ها گردد و آن ها خواستار حاشیه سود امن و یکنواخت هستند و کسب سود از حاشیه خرید مواد اولیه چندان برای آن ها مجذوب کننده نیست.

کمبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار؛ 50 درصد مواد اولیه وارداتی است

به گزارش ایلنا، نیما بصیری طهرانی، با بیان اینکه اظهار نظر کردن در شرایط فعلی درباره افزایش نرخ مواد سلولزی برای فراورینمایندگان گران تمام می گردد، گفت: در حال حاضر سازمان حمایت قیمت های مواد سلولزی را دستوری ثابت نگه داشتند از این رو فراوری برای فراورینمایندگان توجیه مالی ندارد.

وی ادامه داد: فراورینمایندگان باهدف کسب عایدی و سود اقدام به فراوری می نمایند؛ اگر فراوری برای فراورینماینده توجیه مالی نداشته باشد انگیزه فراوری را از دست می دهد بعلاوه با فراورینمایندگان در صورت کسب سود می توانند هزینه های جانبی از جمله دستمزد کارگر و حامل های انرژی را بپردازند.

این فعال مالی علت کمبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار را به غیرمالی بودن فراوری این محصولات در کشور نسبت داد و اضافه کرد: فراورینمایندگان در تامین مواد اولیه با چالش های جدی درگیر هستند و بعلاوه بعد از فروش کالا خریداران به موقع پول پرداخت نمی نمایند.

بصیری با انتقاد از سیاست کنترل دستوری قیمت ها، توضیح داد: تجربه نشان داده است اقتصاد دستوری در یک بازه زمانی کوتاه می تواند نتیجه بخش باشد و در درازمدت منتج به شکست خواهد شد.

اتاق بازرگانی با بیان اینکه فراورینمایندگان باید در شرایط آرام مواد اولیه را تهیه و بعد از فراوری بتوانند با حاشیه سود مطمئن کالای فراوریی را عرضه نمایند، گفت: فراورینمایندگان خواستار نوسان در بازار نیستند ممکن است نوسان هایی قیمتی سود لحظه ای عاید آن ها گردد و آن ها خواستار حاشیه سود امن و یکنواخت هستند و کسب سود از حاشیه خرید مواد اولیه چندان برای آن ها مجذوب کننده نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به مادران توصیه کرد که پوشاک مورد احتیاج کودک شان را از فروشگاه زنجیره ای تامین نمایند چراکه این فروشگاه های تخفیف هایی برای خریداران در نظر می گیرند و بعلاوه مادران تا آنجا که امکان دارد برای کاهش هزینه های خانواده زودتر کودشان را پوشاک بگیرند.

وی با اشاره به نبود سیاست گذاری و برنامه ریزی در تامین مواد اولیه خاطر نشان کرد: ثبات در برنامه ریزی برای خرید مواد اولیه نداریم و این نبود برنامه در شرایط تحریم نمود بیشتری پیدا نموده است؛ به عنوان مثال از شیلی باید پودر جاذب و خمیر وارد گردد این کالا سه ماه روی دریا می ماند تا یک کشتی حاضر گردد این محموله را به ایران بیاورد.

به گفته عضو هیأت رئیسه انجمن سلولزی بهداشتی ایران: تحریم ها نقش خود را در معیشت مردم گذاشته است و سفره مردم را کوچک نموده است.

بصیری با بیان اینکه بیش از 50 درصد مواد پوشاک و حتی چسب دور آن وارداتی است، اذعان کرد: در فرایند فراوری پودر مجذوب کننده نقش مهمی را ایفا می نماید که این کالا وارداتی است و لایه های بیرونی و اسپاندکس پوشاک داخل کشور فراوری می گردد.

منبع: فرارو

به "کمبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار؛ 50 درصد مواد اولیه وارداتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار؛ 50 درصد مواد اولیه وارداتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید