کتاب های پیشنهادی خجسته کیهان برای مطالعه نوروزی؛ از سایه باد تا شمال

به گزارش وبلاگ نیازمندی ، با رسیدن به روزهای پایانی سال به سراغ مترجمان خوب کشورمان رفتیم و از آن ها پرسیدیم چه کتاب های ترجمه شده ای در سال 99 خوانده اند که مطالعه آن را به مخاطبان خبرگزاری کتاب پیشنهاد می دهند. آنچه در ادامه می خوانید گفت وگوی ما با خجسته کیهان مترجم خوب کشورمان و پیشنهادهای نوروزی اوست.

کتاب های پیشنهادی خجسته کیهان برای مطالعه نوروزی؛ از سایه باد تا شمال

بازی فرشته؛ روایتی از عشق که نسل به نسل تکرار می گردد

خجسته کیهان درباره نخستین کتاب پیشنهادی اش به ایبنا گفت: سایه باد اثر کارلوس روئیث ثافون با ترجمه علی صنعوی کتاب جالبی است که در سال های گذشته چاپ شده و تا به امروز چندین بار تجدید چاپ شده است. این کتاب ترجمه بسیار خوبی دارد و یکی از آثاری است که خواندن آن را به دوستداران ادبیات پیشنهاد می دهم. سال جاری از همین نویسنده و همین مترجم، کتاب دیگری نیز با نام بازی فرشته به چاپ رسید که مانند سایه باد خواندنی است.

این مترجم اضافه کرد: این کتاب ها در سبک گوتیک و معمایی نوشته شده اند و روئیث ثافون در این زمینه بسیار پیروز عمل نموده است. گرچه آثار وی کتاب هایی قطوری هستند، اما به گونه ای روایت و البته ترجمه شده که مخاطب نمی تواند آن را به راحتی زمین بگذارد.

وی با بیان اینکه کارلوس روئیث ثافون یک رمان چهارگانه با عنوان گورستان کتاب های فراموش شده نوشته که سایه باد اولین و بازی فرشته دومین اثر از همین مجموعه است درباره موضوع محوری داستان ها گفت: رمان درواقع یک داستان عشقی دارد که طوری نوشته شده که انگار این روایت، در چند نسل تکرار می گردد؛ مانند حکایتی که از نسل قبلی که در نسل بعدی هم تکرار شده است. می توانم بگویم سایه باد و بازی فرشته از بهترین کارهایی بودند که اخیرا خواندم.

سایه باد داستانی پرهیجان درباره یک شهر با یک گورستان کتاب است. نسخه اصلی این کتاب به زبان اسپانیایی در سال 2001 منتشر شد و مورد تحسین منتقدان نهاده شد. این اثر تا به حال به 20 زبان ترجمه شده و یک کتاب پرفروش در سطح جهانی است. بازیِ فرشته سال 2008، یعنی هفت سال بعد از سایه ی باد منتشر شد و پیروزیتِ عظیم تری برای نویسنده به ارمغان آورد.

سایه باد و بازی فرشته با ترجمه علی صنعوی از سوی نشر نیماژ منتشر شده اند.

کارلوس روئیث ثافون چند ماه قبل در 55 سالگی بر اثر سرطان کولون جان باخت. دو جلد دیگر چهارگانه این نویسنده با نام های زندانی آسمان و هزارتوی ارواح به ترتیب در سال های 2011 و 2017 منتشر شدند که همچنان در لیست پرفروش ترین کتاب ها در اروپا و آمریکا قرار دارند.

روایتی مستند از زندگی زنی که معاون رئیس جمهور آمریکا شد

وی کتاب حقایق ناگفته اثر کاملا هریس را نیز یکی از کتاب های ارزشمندی معرفی کرد که سال جاری آن را خوانده و درباره این کتاب چنین گفت: حقایق ناگفته کتاب بسیار خوبی درباره داستان زندگی کاملا هریس، معاون اول جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست.

کیهان درباره ویژگی های این اثر گفت: چیزی که در این کتاب جلب توجه می نماید این است که خانواده هریس از ابتدا از او حمایت بسیاری کردند. با اینکه مادرش از پدرش جدا شده بود و سرپرستی دو دختر را بر عهده داشت و همزمان کار هم می نموده و زندگی چندان برایشان آسان نبوده اما مادر همواره از حامی او بود؛ چه در دوران تحصیل، چه در زمانی که می خواسته وارد حزب دموکرات گردد و فعالیت های حزبی و سیاسی انجام دهد. در ادامه راستا زندگی اش نیز همسرش همواره در کنار او قرار داشت و نقش پر رنگی در پیروزیت های او ایفا کرد.

کتاب حقایق ناگفته اثر کاملا هریس با ترجمه مشترک پگاه فرهنگ مهر و سید حسن رضوی از سوی انتشارات میلکان منتشر شده است. کاملا هریس، اولین معاون رئیس جمهورِ زن و اولین معاون رئیس جمهور رنگین پوست آمریکا به شمار می رود.

شمال؛ روایتی عریان از واقعیت های زندگی

این مترجم درباره سومین کتاب پیشنهادی اش گفت: شمال اثر لویی فردینان سلین ترجمه محمود سلطانیه نیز اثر دیگری است که گرچه سال جاری چاپ نشده اما من به تازگی آن را خواندم و از مطالعه آن بسیار لذت بردم. سلین از نویسنده های بسیار مطرح فرانسوی است که گروه زیادی در دوران جنگ جهانی دوم می گفتند هوادار نازی ها بوده اما ظاهرا این گفته صحیح نیست. وی دارای شهرتی جهانی است و به خصوص در فرانسه هواداران بسیار زیادی دارد.

کیهان با بیان اینکه در این کتاب واقعیت های زندگی، به صورت بسیار عریان بیان می گردد گفت: ممکن است بعضی بگویند آثارش کمی حالت اگزیستانسیالیستی و ناامید کننده دارد اما خواندن شمال برای من بسیار جالب بود. ترجمه کتاب بسیار خوب بود و این در حالی است که ترجمه آثار سلین واقعا سخت است.

وی در انتها درباره ویژگی های یک ترجمه خوب چنین شرح داد: به اختصار می توانم بگویم ترجمه خوب، چنانکه استادان من هم گفته اند، باید طوری باشد که مخاطب احساس نکند در حال خواندن یک اثر ترجمه شده است و این حس را داشته باشد که کتاب به زبان خودش نوشته شده است. قاعدتا چنین ترجمه ای واقعا کمیاب است اما در بین مترجمان کشورمان باید بگویم آقای صنعوی واقعا در ترجمه یکی از پیروز ترین هاست.

خجسته کیهان یکی از مترجمان خوب کشورمان است که تا به امروز آثار متعددی با ترجمه وی منتشر شده اند. ارواح، خاطرات زمستان، شب های پیشگویی، کپسول زمان، دیوانگی در بروکلین و هیولا نوشته پل استر، داشتن و نداشتن همینگوی، زندگی من اثر خوان آریاس، جام شکسته اثر آلن رب گری، اما اثر جین آستین، ریکا اثر دافنه دوموریه بعضی از کتاب هایی است که تا به امروز با ترجمه کیهان راهی کتابفروشی ها شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب های پیشنهادی خجسته کیهان برای مطالعه نوروزی؛ از سایه باد تا شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های پیشنهادی خجسته کیهان برای مطالعه نوروزی؛ از سایه باد تا شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید