کاخ هشت بهشت اصفهان ، تبلور هنر و خلاقیت معماری در نصف دنیا

به گزارش وبلاگ نیازمندی، کاخ هشت بهشت با نقش ونگاری ستودنی و معماری کاریزماتیک، یکی از یادگاری های صفوی است که با همان سبک و سیاق همیشگی این دوره در اصفهان، رخ بهشتی خود را به همگان نمایش می دهد. برای گشت وگذار در این کاخ و باغ سرسبزش با خبرنگاران تا خاتمه این مطلب همراه شوید.

کاخ هشت بهشت اصفهان ، تبلور هنر و خلاقیت معماری در نصف دنیا

کاخ هشت بهشت ، بازمانده ای در چهار باغ اصفهان

نمای بیرونی کاخ هشت بهشت

در باغ خوش رنگ ولعاب هشت بهشت که به نام بلبل هم آشنا است، کاخی هشت ضلعی به سبک و سیاق معماران اصفهانی، در زمان حکمرانی شاه سلیمان صفوی بنا شده است. از دل چند کاخ و سازه باشکوه صفوی در منطقه چهار باغ، کاخ هشت بهشت تا امروز راسخ به جای مانده و هنوز معماری، نقاشی و هنر نقش بسته بر در و دیوارش مدهوش نماینده است و یکی از زیباترین کاخ های دنیا محسوب می گردد.

از شواهد تاریخی این گونه به نظر می رسد که شاه سلیمان از این کاخ در سال سوم سطنتش برای اقامت هشت سوگلی خود استفاده نموده و این کاخ زیبا را در اختیار آنان قرار داده است.

کاخی خوش نقش ونگار که در دل باغ قد برافراشته است

وارد باغ که بشوید و راه عمارت را پیش بگیرید، از پس حصار درختان سر به فک کشیده، بنایی راسخ را می بینید که از دل تاریخ بیرون آمده و در چند قدمی شما قرار گرفته است. این کاخ هشت گوشه شاهکار معماران خلاق صفوی را به برترین شکل ممکن به رخ می کشد و نگاه تحسین آمیز شما با اولین برخورد همراه خود می نماید. عظمت و شکوه کاخ هشت بهشت در منطقه چهار باغ از از معماری بیرونی آن آغاز می گردد و با نقاشی ها، گچ بری ها و تزیینات داخلی آن کامل می گردد. این کاخ با دو متر ارتفاع از سطح زمین، چهار نمای اصلی دارد که هرکدام با ایوانی مجلل، تصویری دلنشین در چشم بیننده به جا می گذارد. طراحی نمای بیرونی کاخ بیانگر یک کاخ تابستانی است و المان هایی همانند ایوان و قسمت های نیمه باز بنا، برون گرا بودن آن را تقویت می نمایند.

فضایی که شما را جادو می نماید

عکس از مصطفی معراجی

در داخل این عمارت با شکوه، در گوشه به گوشه آن دنیایی از تاریخ، اصالت و فرهنگ جا خوش نموده است و در دل هر مقرنس و نقش و نگار سقف و دیوارهای آن، زیبایی ریشه داده است. حوض هشت ضلعی، در قسمت مرکزی کاخ، حس خوبی از زندگی سنتی ایرانی را به آدمی القا می نماید. مقرنس های گچی خوش رنگ ولعاب سقف، هوش از سر می برد و در هر زاویه آن می گردد ارزش بنا را به خوبی درک کرد. آینه کاری ها و نماهای چوبی، زیبایی کاخ را به رخ می کشند و اتاق هایی که در چهار گوشه بنا واقع شده اند، با گچ بری ها و نقاشی های افسونگر خود، این زیبایی را به اوج می رسانند.

پیچ و خم و تودرتو بودن طبقه دوم حسی مرموز و مجذوب کننده به کاخ داده است و ارتباط هوشمندانه اتاق با قسمت های مختلف کاخ جالب و مجذوب کننده است. فضاهای مختلف کاخ با مهندسی خاصی با یکدیگر ارتباط دارند و گویی همگی به هسته ای مرکزی پیوند خورده اند. اتاق ها هرکدام طرح و نقش دلربایی دارند و قسمت بزرگی از زیبایی عمارت را به خود اختصاص داده اند. درون این اتاق ها آینه کاری ها و سقف های پر نقش و نگاری خود نمایی می نمایند و در برخی از اتاق ها حوضچه هایی وجود دارد که معماری را به شکل شاعرانه ای نمایش می دهد. یکی از زیباترین قسمت های طبقه دوم درها و پنجره های مشبک چوبی است که نمای فوق العاده ای به کاخ هشت بهشت می دهد.

هشت بهشت منتظرتان است

کاخ هشت بهشت ، عروس کاخ های ایران است. در هر گوشه این گنجینه ارزشمند اصفهانی، حرف هایی از اصالت و فرهنگ ایران نهفته است که باید کشف شان کرد. این کاخ در خیابان گلدسته اصفهان، در پارک شهید رجایی قرار گرفته و چشم به راه مشتاقان معماری و هنر است. اگر مسافر نصف دنیا شدید، از زیبایی های این کاخ که از نگاه شما کشف شده است، برای ما بگویید. وبلاگ نیازمندی منتظر شماست.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "کاخ هشت بهشت اصفهان ، تبلور هنر و خلاقیت معماری در نصف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ هشت بهشت اصفهان ، تبلور هنر و خلاقیت معماری در نصف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید