وبینار آشنایی با تجارب استارتاپ های پیروز در فنلاند برگزار گردید

به گزارش وبلاگ نیازمندی، وبینار آشنایی شرکت های ایرانی با تجارب استارتاپ های پیروز در فنلاند به همت کمیته مشترک بازرگانی ایران و فنلاند و با همکاری معاونت امور بین الملل و موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران برگزار گردید.

وبینار آشنایی با تجارب استارتاپ های پیروز در فنلاند برگزار گردید

در این وبینار غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند و بیش از 80 نفر از فعالان بخش خصوصی از روسا و کنندگان اتاق های استانی، کمیسیون های تخصصی و شرکت های عضو اتاق ایران به صورت مجازی حضور داشتند.

بر اساس اظهارات جمیلی هدف از این نشست برقراری ارتباط مستمر بین کارآفرینان ایرانی با سایر کشورهای پیروز و ایجاد ارتباط بین فعالان سنتی اقتصاد و استارت آپ های صاحب خلاقیت است.

در این نشست پوریا خادم الحسینی (پوریا کی) کارآفرین، بنیان گذار، استارتاپ برنده و مدیرعامل شرکت نرم افزاری Grib D3Grib و سینا قاضی، مدیرعامل شرکت دوناب در این نشست تجارب خود را ارائه و به سئوالات مطرح شده در نشست پاسخ دادند.

اهم موضوعات مطرح شده در وبینار آشنایی با تجارت استارتاپ های پیروز در فنلاند

در شرایط فعلی اقتصاد لازم است با استفاده و بهره گیری از تجارب پیروز دنیا، روی محیط کارآفرینی و اکوسیستم استارت آپی تمرکز بیشتری شود. اتاق های بازرگانی پیشرو و فعال در دنیا نیز تمرکز ویژه ای بر موضوعات مرتبط با فناوری و حمایت از فضای مساعد کارآفرینی و استارت آپ ها داشته اند. نظر به آنکه یکی از رسالت های اتاق ایران نیز برقراری ارتباط کارآفرینان ایران با سایر کشورهای پیروز و ایجاد ارتباط بین فعالان سنتی اقتصاد و استارت آپ های صاحب خلاقیت است، کمیته مشترک بازرگانی ایران و فنلاند بر آن شد تا نسبت به برگزاری وبینار آشنایی شرکت های ایرانی با تجارت استارتاپ های پیروز در فنلاند اقدام کند.

بی شک چشم انداز اقتصاد ایران با حمایت از استارتاپ ها که توسط نیروهای کارآمد شکل می گیرد، روشن تر از گذشته خواهد بود.

فنلاند به عنوان شادترین کشور دنیا با داشتن 5 میلیون نفر جمعیت به واسطه داشتن دانشگاه هایی در سطح دنیای، ثبات سیاسی و بستر IT مناسب به عنوان کشوری پیشرو در بخش صنعت دیجیتال و همچنین هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا شناخته شده است.

هلسینکی پایتخت این کشور نیز با داشتن بیش ترین فاکتورهای لازم برای یک اکوسیستم استارتاپی، قطب کسب وکار فنلاند محسوب می شود. این کشور، با برگزاری سالانه همایش استارتاپی اسلاش، مؤسسان و سرمایه گذاران را از سرتاسر دنیا به خود جذب می کند. کارآفرینان نیز به وسیله یک جامعه استارتاپی صمیمی و متحد، به یکدیگر یاری کرده و اطلاعات و فوت وفن های کارشان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. در واقع فنلاند مهدی است برای انجام کارهای نوآورانه. بیشتر شرایط است که به کارآفرینان دیکته می کند که چه کاری باید انجام پذیرد و این شرایط در کشورهای مختلف متفاوت بوده و تابع یک الگوی خاص نیست. یک اکوسیستم استارتاپی، در وهلهٔ اول فضایی است که افراد همسو و همفکر، استعدادها و تخصص ها را گرد هم می آورند. پیوستن به چنین فضایی، شانس بنیان گذاران و کارآفرینان را برای یافتن افراد مناسب و ایجاد یک گروه ایده آل افزایش می دهد.

سازوکار استخدام در ابتدای جهت رشد و توسعهٔ یک کمپانی، با آنچه در یک شرکت جاافتاده جریان دارد، متفاوت است. برای مثال، استارتاپ ها افراد را به ندرت بر اساس میزان دستمزد و یا مزایای درخواستی و یا میزان شهرتی که در بازار کار دارند انتخاب می کنند. از طرفی، کار کردن در یک استارتاپ نوپا که در ماهیت کم ثبات است و تغییرات آن با سرعت بالایی رخ می دهند، چالش های خاص خود را دارد و یافتن اعضای تشکیل دهنده، صرفاً استخدام یک نیروی کار در شرایط عادی نیست بلکه یافتن یک هم تیمی مناسب است که بخواهد این جهت سخت را طی کرده و برای کسب وکار موردنظر، آینده ای روشن و پیروز ترسیم کند. استارتاپ ها بایستی روی نقاط قوت خود تمرکز کرده و از مقایسه خود با سایر استارتاپ ها پرهیز کنند. یکی از مزایای اکوسیستم استارتاپی فنلاند، ساختن پل ارتباطی میان کارآفرینان و سرمایه گذاران است. دارا بودن مزیت رقابتی برای استارتاپ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. داشتن صبر تا حصول نتیجه، شبکه سازی و برقراری لینک های سازنده بسیار لازم است. فنلاند یکی از کشورهای پیشرو در صنعت اقتصادی و اهراز هویت است. دو دانشگاه آلتو و هلسینکی با داشتن همپوشانی و ارتباط با بخش صنایع، محیط مناسبی را جهت رشد کارآفرینی در این کشور ایجاد نموده اند. دولت فنلاند منابع اقتصادی در اختیار کارآفرینان قرار نمی دهد اما یک سری یاری های بلاعوض و وام به صورت کاملاً موضوعی به بعضی پروژه های نوآورانه ارائه می شود. ثبت شرکت در این کشور نیازی به داشتن طرح تجاری نداشته و بیشتر از منابع اقتصادی، صرف زمان برای راه اندازی یک استارتاپ پیروز لازم است.

اکوسیستم استارتاپی فنلاند این امکان را به وجود می آورد که متدهای مختلفی را برای پیشبرد یک کسب وکار مورد امتحان قرار داده و از تجارب سایرین بهره مند گشت. همین رد و بدل کردن دانش و تجربیات است که قوام این جامعهٔ کارآفرینی را بالا برده است. کارآفرینان با بهره گیری از امکاناتی که در یک فضای استارتاپی در اختیارشان قرار می گیرد، هزینه های اولیه را تا حدود زیادی کاهش می دهند. صرفه جویی ها در مراحل اولیهٔ کسب وکار اهمیت بالایی دارند و می توانند هزینه های عملیاتی را تا جای ممکن پایین آورند.

شرکت نرم افزاری Grib D3Grib، اجراکننده نرم افزار مدل سازی سه بعدی تلفن همراه است. ایده تأسیس این شرکت در سال 2014 مطرح و در سال 2015 به عنوان یک پروژه کارآفرینی وارد دانشگاه آلتو شد و در آنجا نام گریپ شکل گرفت. این استارتاپ پیروز نهایتاً در سال 2016 ثبت شد و در سال 2017 در اسلاش شرکت نمود و در سال 2018 به واسطه شرکت در نمایشگاه اسلاش پیروز به یافتن مشتری گشت. گروه حرفه ای شرکت گریپ نیز بعد از کسب منابع اقتصادی لازم در سال 2019 استخدام گشت. محصولات این شرکت هم اکنون در مرحله بتا است و قابلیت دانلود کردن بر روی گوشی های اندروید را دارد. این شرکت کوشش می کند تا به کاربران بیاموزد که چطور خود بدون نوشتن کد، برنامه بنویسند. شرکت گریپ علاوه بر توجه به مزیت رقابتی، ابعاد فرهنگی را نیز بسیار مدنظر دارد. برای کارکنان خود بسیار انعطاف پذیر عمل می کند، محیط کاری بسیار محبت آمیز ای دارد، ساعت های کاری را کم کرده، روزهای مرخصی را افزایش داده و با این حال شاهد افزایش بهره وری و مشارکت فعالانه تر کارکنان خود بوده است. افراد در این شرکت به جای داشتن سمت، مسئولیت های خاص خود را داشته و موظف به انجام آن هستند. یادگیری، روابط محبت آمیز، پشتکار، افزایش کیفیت محصولات و افزایش شانس ورود به بازار از مهم ترین اصولی است که گریپ روی آن تأکید دارد.

تمرکز شرکت دوناب ارتباط نیز بر روی استارتاپ FIRMORK است. استارتاپ FIRMORK خدمت پردازش حقوق و دستمزد به شرکت های کوچک و متوسط در اروپا ارائه می دهد. با استفاده از این خدمت، افراد غیر اروپایی نیز می توانند به سادگی و منطبق کامل با قوانین، حقوق خود را در هر کجای دنیا به وسیله رمزارز دریافت کنند. برطرف دردسرهای اقتصادیاتی و امکان ارسال حقوق به همه دنیایان از دیگر وظائف این شرکت که در واقع ایجاد کننده یک حلقه اعتماد بین فرستنده و گیرنده های منابع اقتصادی است، است. استارتاپ فیرمورک پیروز به انعکاس پیغام صلح به دنیایان شده، افزایش توان علمی و عملی، تقویت ارتباطات و راهکار یابی را سرلوحه کار خویش قرار داده و برای رسیدن به اهداف خود تمرکز ویژه ای بر روی شبکه سازی داخلی و خارجی داشته است.

گفتنی است که در بخش پرسش و پاسخ، سئوالات شرکت کنندگان در مورد مسائلی نظیر ثبت شرکت در فنلاند، مسائل اقتصادیاتی و ... به نحو مقتضی پاسخ داده شد و مقرر گشت شرکت کنندگان سایر جزئیات را به وسیله سفارت ایران در هلسینکی دریافت کنند. ضمناً به دلیل محدودیت های نرم افزاری شرکت در وبینار آنلاین، مقرر شد اطلاعات مرتبط با جلسه به اطلاع سایر متقاضیانی که امکان شرکت در این برنامه را نداشته و درخواست برگزاری مجدد آن را داشتند، برسد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "وبینار آشنایی با تجارب استارتاپ های پیروز در فنلاند برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وبینار آشنایی با تجارب استارتاپ های پیروز در فنلاند برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید