سوالاتی درباره گربه خانگی و پاسخ دامپزشک (قسمت دوم)

به گزارش وبلاگ نیازمندی، در اختیار داشتن اطلاعات صحیح به شما یاری می نماید تا گربه خانگی سالم تر و با نشاط تری داشته باشید. پاسخ های دامپزشک در این زمینه به شما یاری می نماید

سوالاتی درباره گربه خانگی و پاسخ دامپزشک (قسمت دوم)

وبلاگ نیازمندی | سرویس گیاهان و حیوانات - در مطلب قبلی به 13 مورد از سوالات معمول درباره گربه های خانگی پرداختیم. در ادامه و در این مطلب به سوالات دیگری که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد، خواهیم پرداخت.

14. تمیزکردن دندان های گربه

سوال: هرچند وقت یک بار باید گربه ام را برای تمیزکردن دندان به کلینیک ببرم؟

جواب: این کاملا به خود گربه بستگی دارد. این کار برای مراقبت بیشتر از گربه هاست و به این دلیل است که آن ها با مسائل بهداشتی روبرو نشوند و اگر چنین شد هرچه زودتر درمان شوند. درست مانند انسان ها، تجمع مواد غذایی لابه لای لثه و دندان گربه ها باعث ایجاد التهاب و عفونت در آن ها می گردد. برخی افراد در منزل دندان های گربه خانگی خود را مسواک می زنند که البته کار آسانی نیست. اما اگر برای این کار به دام پزشک مراجعه کنید علاوه بر تمیزکردن دندان ها، دهان و لثه را نیز معاینه می نماید. اگر میزان رسوب روی دندان ها زیاد باشد، ممکن است برای راحتی کار به گربه داروی مسکن یا حتی بی هوشی تزریق گردد.

15. تشنگی گربه

سوال: گربه من از هرکجا که بتواند آب می خورد به جز ظرف آب خوری خودش! از پای درخت، ، شیر آب در حال چکه کردن، گودال آب، بشقاب زیرگلدانی،... آیا باید جلوی این کارش را بگیرم؟ چطور؟

جواب: گربه ها وقتی تشنه می شوند، به هرچیزی متوسل می شوند، حتی به کاسه توالت. تنها دلیلی که برای منع آن ها از این کار وجود دارد، احتمال نوشیدن آب آلوده است. برای جلوگیری از نوشیدن آب از جاهای نامناسب می توانید دسترسی آن ها را محدود کنید. برای مثال برای توالت سیستم شوینده اتوماتیک نصب کنید تا آبی در کاسه توالت باقی نماند. اگر دیدید برای آب خوردن به سمت جایی می رود که احتمال آلوده بودن آن زیاد است جلوی او را بگیرید.

16. جعبه خاک

سوال: گربه همسایه علاقه زیادی به ادرار کردن داخل گلدان های ما دارد. آیا راهی برای جلوگیری از این کار وجود دارد؟

جواب: بله. پیشنهاد می کنم در یک گلدان اسطخودوس بکارید و در کنار گلدان های دیگر خود قرار دهید. بوی این گیاه برای گربه ها خوش آیند نیست. همچنین می توانید روی خاک گلدان ها کمی پوست مرکبات یا قهوه بریزید. و یا اینکه در اطراف باغچه چند قوطی قرار دهید و داخل آن ها قرص نفتالین بگذارید. اگر هیچ کدام از این راه ها موثر نبود، یک زنگ خطر برای باغچه نصب کنید. وقتی گربه به باغچه یا گلدان های شما نزدیک گردد، زنگ فعال شده و با فرکانسی که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست گربه ها را از محل دور می نماید. به این ترتیب بدون ناراحت کردن همسایه، گربه مزاحم آن ها را از گلدان های خود دور نگه می دارید.

17.ریزش موی گربه خانگی

سوال: چطور می توانم جلوی ریزش موی گربه ام را بگیرم؟

جواب: اگر موهای او را مرتب شانه کنید، ریزش آن ها کم تر خواهد شد. ابتدا ممکن است از شانه شدن موهایش خوشش نیاید پس با روزی چند دقیقه و به آرامی آغاز کنید و کم کم زمان شانه زدن موها را افزایش دهید. به این ترتیب طی مدتی خواهید دید که هر دو از این کار و از بودن در کنار همدیگر لذت می برید.

18. کنسرو یا غذای تازه؟

سوال: آیا خوردن ماهی سالمون تازه برای گربه بهتر از غذاهای کنسروی است؟

جواب: البته خوردن ماهی سالمون تازه خوب است اما نمی توان ارزش غذایی آن را با غذاهای کنسروی مخصوص گربه ها برابر دانست. غذای گربه ترکیبی از مواد سالم کم کربوهیدرات، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مفید برای گربه هاست. فقط حتما از برندهای معتبر و شناخته شده خرید کنید تا گربه خانگی تان دچار بیماری و مشکل نگردد.

19. واکسن سرطان خون

سوال: آیا گربه خانگی من احتیاجی به واکسن سرطان خون دارد؟

جواب: سرطان خون در گربه ها به وسیله آب دهان و موقع لیسیدن، تیمارکردن و گازگرفتن از گربه ای به گربه دیگر منتقل می گردد. هرچقدر هم که جلوی بیرون رفتن و ارتباط برقرارکردن گربه خانگی تان را با دیگر گربه ها بگیرید، بازهم احتمال این مشکل وجود خواهد داشت. پس برای کاهش ریسک خطر ابتلا به این بیماری حتما او را واکسینه کنید.

20. دیابت گربه خانگی

سوال: آیا برای جلوگیری از ابتلای گربه ها به دیابت راهی وجود دارد؟

جواب: برای گربه ای که به طور مادرزادی ژن این بیماری را داشته باشد نمی توان کاری کرد. اما می توان با رژیم غذایی دارای کربوهیدات کم و پروتئین زیاد و بازی دادن او با اسباب بازی هایی مثل موش کوکی و ... که فعایلت بدنی گربه را افزایش می دهد از ابتلای او به دیابت نوع 2 جلوگیری کرد.

21. کوتاه کردن ناخن های گربه خانگی

سوال: می توانم خودم در منزل ناخن های گربه ام را کوتاه کنم؟

جواب: اگر گربه شما گربه ای آرام است و با لمس کردن پنجه هایش مسئله ای ندارد می توانید سریع و راحت این کار را انجام دهید. گربه هایی که آرام و سربه راه نیستند ممکن است اجازه این کار را به شما ندهند و پنجه خود را از دست شما بیرون بکشیند. حتی ممکن است دست و صورت شما را خراش بیاندازند. اگر این طور است او را هر چند وقت یک بار نزد دام پزشک ببرید تا با هزینه کم این کار را برای شما انجام دهد.

22. جویدن سیم ها

سوال: چطور باید جلوی جویدن سیم ها را بگیرم؟

جواب: خیلی راحت است. تا حد ممکن از وسایل ریموت دار مثل هدفون بدون سیم بهره ببرید و به گربه اجازه ورود به اتاقی که وسایل برقی سیم دار در آن قرار دارند، ندهید. همچنین می توانید یک لایه اسپری تند روی سیم ها زده و یا از سیم هایی بهره ببرید که روکش محکمی دارند.

23. هم بازی برای گربه های خانگی

سوال: می توانم یک حیوان تاکسی درمی شده را برای بازی در اختیار گربه ام قرار دهم یا این که بهتر است یک همبازی زنده برای او پیدا کنم؟

جواب: من سرپرستی از یک گربه دیگر را پیشنهاد نمی کنم. از آن جا که آمدن یک حیوان جدید به معنای تقسیم توجه شماست، برای جلوگیری از درگیری حیوانات با یکدیگر بهتر است این کار را نکنید.

24. گربه ساکت

سوال: گربه من دیگر خرخر نمی نماید. آیا مریض شده؟

جواب: از آنجا که در سوال اشاره ای به هیچ تغییر مهمی در زندگی تان نکردید محتمل است که گربه بی حال شما مسئله ای پیدا نموده باشد. ممکن است مشکل او جزئی باشد، شاید هم به یک بیماری خطرناک مثل سرطان خون یا دیابت مبتلا شده باشد. به هر حال حتما او را برای انجام آزمایش خون به کلینیک ببرید تا علت را زودتر بفهمید.

25. دور نگه داشتن گربه ها از اتومبیل

سوال: چطور می توانم گربه همسایه را از اتومبیلم دور نگه دارم؟

جواب: به عنوان کسی که شدیدا معتقد است: گربه ها هرگز مقررات را یاد نمی گیرند پیشنهاد می کنم به همسایه تذکر دهید که جلوی گربه خود را بگیرد. اگر موثر نبود روی اتومبیل تان کاور بکشید یا در نهایت آن را داخل پارکینگ قرار دهید تا به آن دسترسی نداشته باشد.

26. خواب گربه خانگی

سوال: یک گربه، به چند ساعت خواب احتیاج دارد؟

جواب: همه گربه ها، از نوزاد گربه گرفته تا گربه های میان سال، همگی عاشق لم دادن و چرت زدن در یک جای گرم و نرم در تمام طول روز هستند. البته اگر گربه شما یک حیوان پرانرژی و فعال است، خوابیدن زیاد نشانه بیمارشدن اوست. ممکن است که حیوان خانگی شما به کم خونی، تب، ضعف یا بیماری دیگری دچار شده باشد. برای این که از سلامت او مطمئن شوید او را نزد دام پزشک ببرید.

27. اسپری حشره کش

سوال: آیا استفاده از اسپری های حشره کش در منزل موقعی که گربه حضور دارد خطرناک است؟

جواب: با این که اسپری های استاندارد و تائید شده برای محیط زیست و جانوران دیگر ضرری ندارند، اما توصیه می کنم که نه تنها گربه، که هر حیوان دیگری را از تماس با این مواد شیمیایی دور نگه دارید.

به طور کلی گربه ها، سگ ها، پرندگان و حتی انسان ها باید از تماس با هر نوع ماده ای که برای دفع آفات استفاده می گردد دور بمانند و تا وقتی حشره کش خشک نشده به آن نزدیک نشوند.

28. گربه وحشی

سوال: من تصمیم دارم بچه گربه وحشی که در حیاط پشتی منزلم زندگی می نماید را به عنوان یک گربه خانگی به منزل بیاورم. آیا این حیوانات قابلیت اهلی شدن را دارند؟

جواب: رام کردن یک گربه وحشی کار راحتی نیست اما غیرممکن هم نیست. این کار یک فرایند طولانی مدت است. ابتدا او را نزد یک دام پزشک ببرید تا امکان هرگونه بیماری را آنالیز کند. وقتی از سلامت او مطمئن شدید، محلی کوچک از منزل را به او اختصاص دهید و آب، غذا، اسباب بازی، جعبه خاک و یک پتوی نرم در اختیارش قرار دهید.

29. ریختن موهای گربه خانگی

سوال: من مرتب موهای گربه ام را تمیز می کنم. آیا راه دیگری برای کاهش ریزش موهای گربه وجود دارد؟

جواب: برس کشیدن موها بهترین راه است. ممکن است ابتدا به این کار روی خوشی نشان ندهد، اما با تکرار این کار به مرور به آن علاقمند شده و احساس راحتی بیشتری خواهد نمود. اگر بازهم مقاومت و نارضایتی از خود نشان داد، یک جفت دستکش نظافت نرم و استاندارد برای این کار تهیه کنید و از آن بهره ببرید.

30. آب نوشیدن بیش از حد

سوال: گربه 14 ساله من به تازگی بیشتر از همواره آب می نوشد. آیا این کار به خاطر سن و سال اوست؟

جواب: استفاده از برخی داروهای خاص برای درمان مسائل پوستی و آلرژیک حیوانات ممکن است باعث تشنگی بیش از حد آن ها گردد. با این حال، گربه های مسن تر معمولا به دلیل ادرار بیشتر، آب بیشتری نیز از دست می دهند و تشنه تر می شوند.

اگر گربه شما علاوه بر نوشیدن زیاد آب، اختلال در تنفس و یا ضعف و بی حالی نیز دارد، به احتمال زیاد مشکل کلیه پیدا نموده است. اگر این مورد همراه با افزایش وزن باشد، احتمال دیابت یا پرکاری تیروئید نیز وجود دارد.

منبع: setare.com

به "سوالاتی درباره گربه خانگی و پاسخ دامپزشک (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوالاتی درباره گربه خانگی و پاسخ دامپزشک (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید