حقیقتی باورنکردنی از یک سیاره کوتوله

به گزارش وبلاگ نیازمندی، خبرنگاران سال 1930 بود که سیاره بسیار کوچکی که فاصله بسیار زیادی با زمین هم داشت، کشف شد. نام این سیاره از سوی دختر یازده ساله بریتانیایی پلوتو گذاشته شد. برخی دانشمندان پلوتو را در میان سیارات منظومه شمسی به حساب نمی آوردند تا اینکه در سال 1999 گروهی از دانشمندان مجددا در لیست سیارات قرار دادند.

حقیقتی باورنکردنی از یک سیاره کوتوله

کش و قوس ها در سیاره بودن پلوتو تا سال 2006 ادامه داشت و در نهایت عنوان سیاره کوتوله را به خود گرفت و برای همواره از لیست سیارات منطومه شمسی خط خورد.

کتاب فضاپیمای افق های نو نوشته مشترک آلن استرن، دیوید گرینسپون خوانندگان را با یکی از کاوشگران ناسا به نام نیوهورایزنز در ماموریت به سیاره کوتوله آپولو همسفر می کند. در واقع آنچه در این کتاب می خوانیم ماجرایی جذاب و تا حدی عجیب و شنیدنی به روایت نویسندگانش است که از پژوهشگران ارشد ناسا بودند.

فاطمه همتیان، مترجم این اثر در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره فرایند محتوایی فضاپیمای افق های نو می گوید؛ موضوع کتاب روایتی حقیقی است که از زبان آلن استرن یکی از نویسندگان کتاب نقل قول شده است و به قلم دوست نویسنده اش، دیوید گرینسپون نوشته می شود که با بیانی شیوا و جذاب ماجرا را از ابتدای مطرح شدن ایده یک اکتشاف بزرگ در منظومه شمسی تا به فرجام رسیدن آن و ثبت ماجرایی تکرارنشدنی در تاریخ تعریف می کند. علاقه مندان به اکتشافات فضایی با خواندن کتاب در تجربیات ارزشمند این پژوهشگر سهیم خواهند شد و با او لحظات هیجان انگیزی را با تمام وجود حس خواهند کرد.

این مترجم ضمن اشاره به فعالیت نویسنده اصلی کتاب که دکتر آلن استرن است، می گوید؛ دکتر آلن استرن پژوهشگر ارشد ماموریت افق های نو بود که سرپرستی کاوش ناسا از منظومه پلوتون و کمربند کویپر را به عهده داشت. دانشمند سیاره شناس، مدیر برنامه های فضایی، مشاور هوافضا و نویسنده ای که در بیش از بیست وچهار ماموریت فضایی و در بسیاری از بالاترین سطوح کاوش های فضایی آمریکایی، مشارکت داشته است. دکتر استرن برنده جوایز بسیاری، از جمله جایزه یادبود کارل سیگن 2016 ، برای جامعه فضانوردان آمریکایی شده است و دو بار نامزد دریافت جایزه تایم 100 بوده است.

همتیان در بخش یادداشت مترجم کتاب درباره آلن استرن اینگونه می نویسد؛ چنانچه دلتان می خواهد زندگی حرفه ای یک دانشمند را لحظه به لحظه همراه او و گروهش از کمی پیش از زمان ارائه طرح پیشنهادی فضاپیمای افق های نو تا رساندن آن با هزار مشقت به پلوتون تجربه کنید فقط کافی است با این کتاب همراه شوید.

پرده برداری از یک حقیقت

وی درباره حقیقی یا تخیلی بودن داستان کتاب می گوید؛ دکتر آلن استرن، در عمری که در طراحی، ساخت و رسیدن فضاپیمای افق های نو به سیاره پلوتون پشت سر گذاشت سال ها به دلایلی که شاید تا به امروز نشنیده باشیم گاهی به این فکر می افتد که با وجود تلاش فراوان و بی دریغ فردی و گروهی و متقاعد کردن منفی بافان و چوب لای چرخ گذاران همواره حاضر در صحنه، نیرویی فراتر از دخالت انسانی مانع از پیشبرد کارها می شود؛ اما صحبت از داستانی که زائده ذهن نویسنده باشد نیست و این روایتی حقیقی از بازی سرنوشت و گاه بازی عجیب اعداد در طبیعت است.

این یک داستان علمی تخیلی نیست

گرینسپون دیگر مولف کتاب یک اخترزیست شناس است که برنده جایزه ارتباطات علم و جایزه بهترین نویسنده است. وی در سال 2013 در کتابخانه ملی کنگره آمریکا کرسی اخترزیست شناسی را به خود اختصاص داد. این مترجم درباره وی می گوید؛ دیوید گرینسپون که داستان بیشتر به قلم او نگاشته شده در بسیاری از لحظات مهم، تیم افق های نو را همراهی کرده است. او در گفت وگوهای مداومی که با آلن استرن داشته روایت را عینا به رشته تحریر در آورده است. گرچه خود می گوید این ماجرا به قدری هیجان انگیز است که گاهی به نظر می آید که داستانی علمی تخیلی باشد. اما به طور قطع اینگونه نیست.

واقعیت چیست؟

در واقع ماجرای فضاپیمای افق های نو ماجرای واقعی کاوش پلوتون است و از زبان دو دانشمندی بیان می شود که سال های زیادی از عمر خود را صرف تبدیل یک ایده به واقعیتی تکرار نشدنی کردند.

و اما واقعیت این بود؛ در چهاردهم جولای 2015 اتفاقی شگفت انگیز رخ داد فضاپیمای افق های نو در فاصله تفریبا سه میلیاردی از زمین پرواز کناری پلوتون را انجام داد و آخرین سیاره را که تنها نقطه ای کم نور در فضا بود به مکانی واقعی تبدیل کرد.

بی وقفه بخوانید

همتیان در باب کشف سیاره پلوتون که در کتاب درج شده معتقد است؛ یکی از روایات مهمی که در کتاب با جزئیات به آن پرداخته شده ماجرای کشف خود سیاره در سال 1930 توسط کلاید تومباگ است. پسر مزرعه داری که بدون آنکه آموزش فنی خاصی دیده باشد با سختکوشی در این کار پیروز شد. علاوه بر آن در کتاب به پیروزیت ها و ناکامی های فضاپیماهایی که به دیگر سیارات فرستاده شده بودند اشاره شده است. در کل در این کتاب لحظات مهیج کم نیست که از نظر من از کشف پلوتون گرفته تا نامگذاری آن، پرتاب جنجالی فضاپیما، ارسال نخستین عکس ها و حتی لحظات ناامیدکننده ای همچون قطع شدن ارتباط با زمین یا حذف پلوتون از لیست سیارات همگی موجب می شوند که مخاطبان بی وقفه به خواندن ادامه دهند.

کتاب فضاپیمای افق های نو در 367 صفحه، به شمارگان چهارصد نسخه و به قیمت 72 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان راهی کتابفروشی ها شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حقیقتی باورنکردنی از یک سیاره کوتوله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقتی باورنکردنی از یک سیاره کوتوله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید