تغییرات خط ساحلی دریای خزر با داده های ماهواره ای آنالیز شد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، با پردازش تصاویر ماهواره های Landsat و Sentinel-2 در سه مقطع زمانی 10 ساله، میزان تغییرات دریای خزر در 30 سال گذشته از سال 1380 تا 1399 در استان گیلان توسط اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران مورد پایش نهاده شد.

تغییرات خط ساحلی دریای خزر با داده های ماهواره ای آنالیز شد

مطابق آیین نامه اجرایی تبصره ذیل ماده 64 قانون برنامه چهارم مصوب 1386، برای اولین بار کد تراز 24.7- متر برای خط مبنای معین حد بستر و حریم دریای خزر در فاصله 60 متر توسط وزارت نیرو تعریف شده است؛ همچنین در سال 1388 آیین نامه اجرایی آزادسازی حریم ساحلی دریای خزر به میزان 60 متر مصوب شده است.

بنابراین میزان محدوده 60 متر جهت آنالیز حریم دریای خزر با تصاویر ماهواره ای در شهرستان های مختلف ساحلی مد نظر قرار گرفته است.

در حریم 60 متری دریای خزر بناهای مسکونی، صنعتی و تفریحی زیادی احداث شده است.

نمایش خط ساحلی دریای خزربا استفاده از موزائیک تصاویر Sentinel-2 سال 1399

محدوده سواحل دریای خزر در تصویر بالا نشان داده شده است. در این نقشه دامنه رنگ قرمز شرایط پوشش گیاهی (اراضی جنگلی، مراتع، اراضی کشاورزی) را نشان می دهد.

عکس های زیر به ترتیب بخش هایی از حریم دریای خزر واقع در شهرستان­های آستارا، انزلی، لاهیجان، آستانه اشرفیه و رودسر که احداث واحدها، تأسیسات و بلوک های ساختمانی مسکونی زیادی در آن ایجاد شده است را نشان می دهد.

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران وجود تغییرات حادث شده و عدم رعایت حریم 60 متری سواحل در محدوده های شهرستان های استان گیلان را با استفاده از داده های ماهواره ای اعلام نموده است.

در این جدول میزان حداکثر پیشروی و پسروی دریای خزر به تفکیک شهرستان های استان گیلان نشان داده شده است.

با استفاده از تصاویر ماهواره ای با رزولوشن مکانی بالا (بین 1 تا 5 متر) می توان شرایط دقیق نوع تغییرات کاربری را نیز گزارش داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تغییرات خط ساحلی دریای خزر با داده های ماهواره ای آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات خط ساحلی دریای خزر با داده های ماهواره ای آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید