تبخال چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش وبلاگ نیازمندی، تبخال چشمی یک عفونت عود کننده ویروسی است که ناشی از آلودگی با ویروس تبخال ساده است. این بیماری شایع ترین دلیل کوری ناشی از بیماری های قرنیه ای در آمریکاست. در حالیکه در کشورهای دنیا سوم و از جمله ایران شایع ترین دلیل کوری قرنیه ای، بیماری تراخم است. گرچه تبخال چشمی در ایران نیز شایع است.

تبخال چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟

تبخال چشمی

تبخال چشمی نوعی بیماری ویروسی مربوط به چشم بوده که علت اصلی آن، ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 است. این نوع ویروس در قرنیه چشم فرد ایجاد التهاب و زخم می نماید که در اغلب موارد، همراه با زائده تبخال مانند است. تماس نزدیک با فرد آلوده به ویروس تبخال چشمی می تواند باعث انتقال و سرایت ویروس به افراد دیگر گردد. تبخال چشمی انواع مختلفی دارد که می توانند تأثیرات گسترده ای (از یک عفونت ساده تا نابینا شدن فرد) بر روی چشم بگذارند. انواع تبخال چشمی عبارتند از:
کراتیت هرپس (Herpes keratitis)
شایع ترین نوع تبخال چشمی است که منجر به عفونت قرنیه می گردد. این نوع تبخال چشمی فقط بر لایه بالایی یا اپیتلیوم قرنیه تأثیر می گذارد و معمولاً بدون ایجاد زخم یا اسکار بهبود می یابد.
کراتیت استروما (Stromal keratitis)
این نوع از تبخال چشمی زمانی رخ می دهد که عفونت به لایه های عمیق تری از قرنیه نفوذ می نماید که می تواند منجر به زخم، کاهش دید و در بعضی موارد نابینایی گردد. این نوع از تبخال چشمی به علت تأخیر در واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت اصلی ناشی از ویروس به وجود می آید.
ایریدوسیکلیت (Iridocyclitis)
نوع بسیار جدی از تبخال چشمی است که در آن، عنبیه و بافت های اطراف آن دچار عفونت می شوند. بر اثر این عفونت چشم ها به نور حساسیت شدید پیدا نموده و بعلاوه علائمی همانند تاری دید، احساس درد و قرمزی چشم خواهید داشت. این عفونت اغلب ناحیه جلوی چشم را تحت تأثیر قرار می دهد اما در صورتی که به نواحی پشت چشم مانند شبکیه منتقل گردد، تبخال چشمی شبکیه به وجود می آید.1

علت تبخال چشمی

تبخال چشمی باعث التهاب و زخم هایی بر روی سطح چشم (قرنیه) می گردد. در موارد بسیار شدید ممکن است فرد احتیاج به پیوند قرنیه پیدا کند. علت اصلی بروز این بیماری ناشناخته است اما در ادامه، به چند راه آلوده شدن به ویروس هرپس که عامل اصلی تبخال چشمی است، خواهیم پرداخت:

تبخال چشمی می تواند به وسیله تماس با فرد آلوده ویروس هرپس منتقل گردد.

فرد می تواند به وسیله تماس با ناحیه ای از بدن خود که عفونت هرپس دارد مانند زخم تبخال روی لب، این عفونت را به چشم خود منتقل کند.

ویروس هرپس سیمپلکس می تواند به وسیله بینی یا دهان وارد بدن گردد و به وسیله رشته های عصبی به سایر نقاط بدن منتقل گردد. این ویروس می تواند برای سال های زیادی به صورت ساکن و غیر فعال باقی بماند و حتی هیچگاه نیز فعال نگردد.

بعضی عوامل نیز مانند تروما، انجام جراحی های پزشکی و دندانپزشکی، قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید و استرس می توانند منجر به بروز تبخال چشمی شوند.1

علایم تبخال چشمی چیست؟

دانستن علایم ابتلا به این بیماری می تواند یاری زیادی به شما بکند تا از خطرات ناشی از پیشرفت این عارضه جلوگیری کنید. درد، قرمزی چشم، ترس یا حساسیت نور، کاهش دید و ریزش اشک نشانه هایی هستند که باید آنها را به خاطر بسپارید و زمانی که با چنین علایمی روبرو شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید. البته کدورت، رگ دار و نازک شدن قرنیه هم نشانه هایی هستند که نباید از آنها غافل شد، حواستان باشد این عارضه حتی می تواند، موجب پارگی قرنیه گردد.

اگر می خواهید به محض ابتلا به تبخال چشمی از آن آگاه شوید و مشکلاتی را که می تواند با خود در پی داشته باشد، به حداقل برسانید، حواستان به لبه های پلکتان باشد. به طور حتم می پرسید یعنی چه؟ پاسخ شما این است که تبخال چشمی می تواند همان علایمی را که روی لب ایجاد می نماید در لبه های پلکتان نیز ایجاد کند، از سوی دیگر می تواند سطح چشم را درگیر کند و تنها موجب قرمزی آن گردد.

دیگر علائم بیماری تبخال چشمی

درد

حساسیت به نور

اشک ریزش

کاهش بینایی

قرمزی چشم.2

چگونه پیشگیری کنیم

اما چگونه فرد مبتلا به این بیماری می گردد و تبخال در چشمانش جا خوش می نماید؟ پاسخ این پرسش این است که ویروس این عارضه چشمی از فرد مبتلا، به راحتی به فرد دیگر منتقل می گردد بنابراین یادتان باشد باید از روبروه با بیمارانی که دارای ضایعات فعال تبخال روی پوست خود هستند، اجتناب کنید.

علاوه بر این یادتان باشد، برای پیشگیری حداقل باید این نکته را رعایت کنید؛ با دستی که به ضایعات آلوده روی لب خود زده اید، چشمتان را لمس نکنید.2

تبخال چشمی را چطور تشخیص بدهیم؟

اگر به شکل ناگهانی و بی علت احساس درد شدید در چشمتان کردید یا دیدتان دچار مشکل شد ممکن است تبخال چشمی در راه باشد. این علائم، مهم ترین و رایج ترین علائم تبخال چشمی هستند:

قرمزی و التهاب

سوزش

تورم در اطراف چشم و پلک ها

عفونت بی علت و مداوم

حساسیت بافت پوست اطراف چشم

احساس وجود جسم خارجی در چشم

ترشح بی علت

حساسیت به نور

خارش

علائمی مثل سوزش، خارش و حساسیت در انواع آلرژی ها هم رخ می دهند بنابراین ممکن است تشخیص تبخال چشمی را کمی سخت نمایند، مهم است که با ادامه دار شدن علائم حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. تبخال چشمی در واقع روی سطح چشم شما (همان قرنیه) التهاب و زخم ایجاد می نماید و در موارد شدید آسیب های جبران ناپذیر به آن می زند.

تبخال چشمی می تواند به وسیله تماس با فرد آلوده به شما منتقل گردد، حتی اگر هرپس در بدن آن فرد علامت چشمی نداشته باشد. مثلا اگر شما از یک حوله مشترک با فردی بهره ببرید که تبخال لب دارد، ویروس هرپس در بدن شما می تواند چشم را مورد حمله قرار بدهد.

هرپس در اولین تماس (حتی به وسیله تنفس) وارد بدن می گردد و می تواند تا مدتی طولانی غیرفعال باشد و به دلایل مختلفی مثل تروما، اضطراب، آفتاب شدید یا حساسیت غذایی خودش را به شکل تبخال چشمی نشان بدهد.3

درمان تبخال چشمی

اگر تبخال چشمی در مراحل اولیه تشخیص داده گردد، پزشک قطره و پماد چشمی تجویز می کند یا با داروهای ضدویروسی خوراکی آثار آن را از بین می برد.

علاوه بر این ممکن است با اپلیکاتورهای مخصوص و و ظریف، نواحی درگیر ویروس هرپس را از چشم جدا کند. قرنیه یک بافت شفاف است و در افرادی که با تکرر زیاد تبخال چشمی می گیرند، این بافت ممکن است کدر گردد و دید را دچار مشکل کند، در این موارد پیوند قرنیه احتیاج خواهد بود.

در مواردی که ویروس هرپس لایه های عمیق تری از بافت چشم را درگیر نموده باشد، قطره های کورتون دار می توانند التهاب چشم را کاهش بدهند، توجه داشته باشید که این قطره ها معمولا آخرین مرحله درمان هستند و به هیچ عنوان نباید خودسرانه از آن ها استفاده کرد.3

پینوشتها

1.www.adibmoghaddam.com

2.www.namnak.com

3.www.darmankade.com

منبع: راسخون

به "تبخال چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبخال چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید