باید اصول مهمان بودن در کنار مهمان نوازی آموزش داده گردد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، باید اصول مهمان بودن در کنار مهمان نوازی آموزش داده گردد.

باید اصول مهمان بودن در کنار مهمان نوازی آموزش داده گردد

رضا رضوانی، عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در مورد فرهنگ میزبانی اظهار کرد: در اینکه میزبانی مناسبی از زائر نمی گردد هیچ شکی وجود ندارد. میزبانی را میتوان پذیرایی از مهمان و زائر تعریف کرد و فراهم کردن راحتی مهمان را باید در ادامه میزبانی دانست. باید گفت که در فرهنگ ایرانی و اسلامی روی این موضوع بسیار تاکید شده و گفته می گردد که مهمان حبیب خداست.

وی پیرامون اینکه باید اصول مهمان بودن در کنار مهمان نوازی آموزش داده گردد، اضافه نمود: پیامبر نیز تاکید می نمایند زمانی که مهمان وارد خانه می گردد خداوند برکت صاحباخانه را فراهم می نماید، هر آنچه که دارید باید در اختیار مهمان قرار دهید. در پیشینه و گذشته خود نیز موضوع مهمان و غریب نوازی بسیار مورد تاکید بوده است. یکی از ویژگی های شاخص فرهنگ ایرانی همین مهمان نوازی است.

رضوانی ادامه داد: البته در حال حاضر این مورد تغییر نموده است و از آنجایی که تعریف سفر در حال حاضر با معنی لذت بردن همراه شده، بر همین اساس بعضی از خدمات فراهم شده است. گفته می گردد که گردشگری از قرن 20 به بعد شکل گرفته است و این نگاه موجب شد که بنگاه های مالی شکل گرفته و کسب عایدی در اولویت قرار گیرد. این نگاه مالی نگاه طعمه ای را نیز ایجاد کرد و باعث شد که هدف اول کسب عایدی باشد.

وی گفت: در نتیجه این موارد باعث شد که نگاه مالی پررنگ تر گردد و موارد دیگر معنای خود را از دست بدهند. در مشهد نیز که شهری زیارتی است، ورود حجم زیادی از مسافر به یک مقصد مسائلی را برای جامعه میزبان فراهم خواهد نمود مانند گرانی، ازدهام، ترافیک آلودگی و ... اما در نهایت مردم مشهد با فشارهایی که در این حوزه تحمل می نمایند معتقدند که مسافران مهمان امام رضا (ع) هستند و باید احترام آنها حفظ گردد.

رضوانی گفت: این مورد نشان می دهد که مردم ما هنوز بن مایه های میزبانی را دارند اما ما به عنوان متولیان این حوزه نتوانستیم به آن شکل دهیم تا بتوانیم آنچه از آن به عنوان فرهنگ میزبانی یاد می گردد، اجرا کنیم. البته باید به این مورد نیز اشاره نمود که در تعریف دنیای چیزی به نام فرهنگ میزبانی وجود ندارد.

وی توضیح داد: در دنیا اصول مهمان نوازی مطرح است و مهمان نوازی به عنوان یک رفتار حرفه ای آموزش داده می گردد و با مفهوم فرهنگ میزبانی ما کاملا فرق دارد، به عقیده من ما در این تعریف ها ضعفی اساسی داریم.

رضوانی اضافه نمود: بخش خدمات در گردشگری مذهبی و زیارت از جنس انسان محور است و زیر بخش های متعددی مانند حمل و نقل، اقامت، پذیرایی و ... را شامل می گردد که در تمام موارد و زیرشاخه های آن باید اصول مهمان نوازی آموزش داده گردد.

وی ادامه داد: همان مقدار ای که میزبان باید برای مهمان امکانات فراهم کند و به درستی از او پذیرایی کند، مهمان نیز وظایفی بر عهده دارد که متاسفانه در بخش های گردشگری فرهنگی به این مورد کمتر توجه شده و در آموزش ها به شکلی ضعیف به آنها می پردازیم.

مهمانان باید به ارزش های جامعه میزبان احترام بگذارند

رضوانی بیان نمود: مهمان نیز باید به هنجارها و ارزش های جامعه میزبان احترام بگذارد. برای مثال میتوان گفت که شکل گیری گردشگری در چند سال گذشته در مشهد تاثیرات منفی در شهر داشته است. ما تنها نگاه مالی به این موارد داشته ایم، اینکه خدمات ارائه کنیم و کسب عایدی داشته باشیم، اما متاسفانه از دیگر سمت مهمانی وارد شده است که ارزش این موارد را درک ننموده و تقریبا نگاهی بالا به پایین داشته است.

وی مدعی شد: به عقیده من همان مقدار که باید اصول مهمان نوازی به میزبان آموزش داده گردد، اصول مهمان بودن نیز باید آموزش داده گردد. ایجاد تاسیسات گردشگری متناسب با مهمانان مانند هتل ها و ... باعث شد که کفه ترازو به نفع مهمان سنگین گردد و بیشترین وظیفه بر عهده میزبان بوده و مهمان وظیفه کمتری را بر گردن خود احساس می نماید.

آموزش آداب معاشرت یکی از مسائل مهمان نوازی در مشهد را حل خواهد نمود

رضوانی گفت: گردشگری یک موضوع کاملا فرابخشی است، جامعه ای که بخواهد به خوبی میزبانی کند باید بسیاری از مسائلش نیز به خوبی حل شده باشد. برای مثال مشهد شهری است که از حاشیه شهر زیادی برخوردار است و با این شرایط چطور یک جامعه می تواند میزبان خوبی برای مهمانان تازه وارد شده باشد؟ از دیگر مسائل مهمان نوازی در مشهد میتوان به این مورد اشاره نمود که ما نتوانسته ایم آداب معاشرت را به خوبی آموزش دهیم که بخش های مدیریت دولتی و خصوصی نیز نقش پررنگی در این حوزه ایفا می نمایند. آموزش داشتن یک لبخند ساده پیش پا افتاده ترین موضوع برای میزبانی از مسافر است؛ چرا که اگر اینگونه نباشد برای مسافران دافعه ایجاد می گردد.

وی بیان نمود: برای مثال کشور تایلند که در بحث گردشگری ورودی یکی از کشورهای پیروز است شعاری دارد با این عنوان که به سرزمین لبخندها خوش آمدید، کسی به شما اخم نخواهد نمود مگر اینکه شما این کار را انجام دهید و می بینیم که با این شعار به خوبی پیش رفته اند.

رضوانی اضافه نمود: مواردی از جمله نشستن و برخاستن، تعاملات اجتماعی، حفظ حریم خصوصی و ... که در جوامع مختلف نیز فرق دارد، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ما اگر بخواهیم میزبان خوبی باشیم باید این موارد را نیز به خوبی به بخش های درگیر با گردشگری بیاموزیم.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد یکی از مسائل بخش مدیریت این حوزه است، برای مثال فردی که پرسنلی را در حوزه تاسیسات گردشگری استخدام می نماید بیشتر هدف کسب عایدی دارد و به موارد دیگر توجهی ندارد.

رضوانی گفت: البته به عقیده من عزمی جدی برای مدیریت موارد گفته شده و آموزش اصول اولیه مهمانداری به بسیاری از تاسیسات گردشگری وجود ندارد. البته باید گفت که در این حوزه دوره هایی برگزار می شوند که تعداد کمی از آنها تاثیرگذار هستند و ما هنوز فاصله زیادی با نقطه هدف داریم.

وی در مورد مشارکت بخش دولتی در میزبانی از مسافران گفت: برای مثال بخش حمل و نقل درون شهری زیر نظر شهرداری مدیریت می گردد که در سالهای گذشته مدیریت بخش تاکسیرانی به حوزه های مورد نظر ورود پیدا نموده اند و برای میزبانی شایسته برنامه ریزی نموده اند که در حال حاضر یا متوقف شده اند یا پیروز نبوده اند.

رضوانی بیان نمود: البته علت تاثیرگذاری پایین و پیروز نبودن این دوره ها می تواند حضور تعداد پایینی از افراد در آن باشد. برای مثال بعضی از دوره های تاکسیرانی تنها برای تاکسی هایی برگزار می شوند که مخصوص گردشگران هستند و به عقیده من این دوره ها باید برای تمام فعالان این حوزه برگزار گردد.

نگاه بلند مدتی در حوزه مهمان نوازی وجود ندارد

وی گفت: بخش خصوصی نیز تا امروز بر اساس مدار مالی خود پیش رفته است. در بعضی از تاسیسات گردشگری که بخش خصوصی آنها را اداره می نماید میتوان شاهد این موضوع بود که آموزش ها به خوبی ارائه شده است و آنها تعامل خوبی با مشتری خود دارند، اما بحث کسب عایدی بیشتر مخصوصا در پیک حضور مسافران باعث می گردد که در بخش خصوصی نیز استانداردها فراموش شده و آموزش ها نیز به کار گرفته نگردد. باید گفت که در کل نگاه بلند مدتی در این حوزه وجود ندارد. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ما فرهنگ مهمان نوازی را داریم اما آیا آموزش های حرفه ای در این حوزه را نیز فراهم نموده ایم؟

منبع: همگردی

به "باید اصول مهمان بودن در کنار مهمان نوازی آموزش داده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید اصول مهمان بودن در کنار مهمان نوازی آموزش داده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید