اوضاع عجیب تهرانی ها در نهضت ملی مسکن ، نفوذ سوداگران در طرح خانه سازی دولتی؟

به گزارش وبلاگ نیازمندی، وزارت راه و شهرسازی از شروع طرح نهضت ملی مسکن تا به امروز برای ساخت بیش از یک میلیون و 666هزار واحد مسکونی زمین تأمین نموده و همچنان کمبود زمین یک مشکل بزرگ در این طرح است، اما در استان تهران اوضاع کاملا فرق دارد و حتی 60درصد بیش از تعداد متقاضیان واجد شرایط، زمین تأمین شده است.

اوضاع عجیب تهرانی ها در نهضت ملی مسکن ، نفوذ سوداگران در طرح خانه سازی دولتی؟

به گزارش وبلاگ نیازمندی، آمارهای اداره کل راه و شهرسازی استان تهران حاکی از این است که در این استان معادل 10.5درصد از متقاضیان اولیه مسکن دولتی در پالایش نهایی اطلاعات تأیید شدند و 89.5درصد به جامانده حائز دریافت مسکن دولتی نبوده اند.

طبق این آمارها، معادل 162درصد متقاضیان واجد شرایط، تأمین زمین شده و از این منظر مسئله ای برای نهضت خانه سازی مرکز متصور نیست؛ هرچند هنوز شرایط معرفی متقاضیان به پروژه ها نامساعد است.

اوضاع عجیب متقاضیان تهرانی

آمارهای ارائه شده از خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در نشست شورای مسکن مرکز نشان می دهد: در استان تهران 980هزار متقاضی برای نهضت ملی مسکن ثبت نام نموده اند که پس از پالایش نهایی، فقط شرایط 103هزار نفر از این افراد معادل 10.5درصد احراز شده و 877هزار نفر به جامانده به دلایلی نظیر فرم جیم قرمز، سابقه مالکیت و ... حائز دریافت مسکن دولتی تشخیص داده نشده اند.

به گزارش وبلاگ نیازمندی، کل تقاضای ثبت شده برای نهضت ملی مسکن 5.4میلیون نفر بوده که براساس آمارهای راه و شهرسازی تهران، 18.1درصد از کل تقاضا مربوط به مرکز بوده و جالب تر اینکه 89.5درصد از کل این متقاضیان در تهران، شرایط اولیه دریافت مسکن دولتی را نداشته اند.

سؤال های بی جوابی در این مورد مطرح می گردد که کشف پاسخ آنها می تواند از نظر مالی و اجتماعی مهم باشد؛ اینکه چرا باوجود معین بودن شرایط اصلی مسکن دولتی، این حجم از تقاضا در تهران ثبت شده است؟ آیا این اندازه متقاضی مسکن، از نظر مالی خود را نیازمند حمایت های مسکنی دولت می دانند یا بخش قابل توجهی از افراد برای بهره مندی از رانت مسکن دولتی و با امید به اینکه سختگیری نگردد وارد میدان شده اند و احتمالاً همچنان امیدوار هستند با استقبال نکردن طبقات فرودست از مسکن مشارکتی، پیروز به دریافت این واحدهای مسکونی شوند؟ به خصوص که اختلاف قیمت مسکن مهر با مسکن عادی در زمان تحویل واحدها، صرفه مالی سرمایه گذاری در مسکن دولتی را تأیید می نماید.

جواب این سؤالات هرچه باشد، وظیفه متولیان حوزه مسکن را سنگین تر می نماید؛ چراکه این تقاضای انبوه یا نشانه فقر مسکن در تهران و لزوم کار جهادی برای جبران آن است یا از خطر نفوذ سوداگران در طرح مسکن دولتی حکایت دارد که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده گردد.

خانه سازی تهران روی دور آهسته

طبق آمارهای ارائه شده از اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، شرایط تأمین زمین در شهرهای استان تهران و شهرهای نو پرند، هشتگرد، ایوانکی و شهرهای زیرمجموعه بنیاد مسکن در مقایسه با تعداد متقاضیان واجد شرایط استان تهران مساعد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران می گوید: در مقابل تأیید شرایط 1.3هزار متقاضی در استان تهران، برای احداث 162هزار واحد مسکونی زمین تأمین شده که معادل 157.3درصد تقاضای تأیید شده است. البته این فقط یک وجه از نهضت ملی در استان تهران است و در مابقی وجوه، یعنی افتتاح حساب متقاضیان در بانک، واریز آورده نقدی، معرفی افراد به پروژه ها و شروع عملیات اجرایی هنوز شرایط نامساعد است.

محبت خواه با بیان اینکه پیامک افتتاح حساب برای متقاضیان تأیید شده از طرف بانک مسکن ارسال شده و در تعدادی از شهرها نیز به سرعت در حال ارسال است، می افزاید: تا به امروز 20هزار نفر از متقاضیان استان تهران در بانک افتتاح حساب نموده اند و بیش از 12هزار نفر متقاضی به 143پروژه تعریف شده نهضت ملی مسکن متصل شده اند.

به عبارت دیگر، از مجموع 103هزار متقاضی تأیید شده، 19.4درصد افتتاح حساب نموده اند و 11.6درصد نیز به پروژه معرفی شده اند که با توجه به 4ساله بودن نهضت ملی مسکن، کمتر از اندازه هدف گذاری شده است.

عامل خطرساز در نهضت خانه سازی

یکی از مزیت های نهضت ملی مسکن این است که واحدها در این طرح به صورت مشارکتی و براساس هزینه واقعی در زمین رایگان (اجاره 99ساله) دولتی احداث می شوند. این مسئله از بروز مشکلاتی که در بعضی پروژه های مسکن مهر تجربه شد، جلوگیری می نماید و عملاً شرایطی را فراهم می آورد که متقاضیان خوش حساب با هزینه ای کمتر و در زمان کوتاه تر خانه دار شوند. البته این مزیت درصورت قصور یا کوتاهی متولیان امر در شروع عملیات اجرایی پروژه ها می تواند کاملاً به زیان متقاضیان تمام گردد و هزینه نهایی آنها در این مسکن مشارکتی را به شدت افزایش دهد؛ چراکه ذات اقتصاد ایران تورمی است و با این شرایط تطبیق پیدا نموده به گونه ای که در طول 4دهه اخیر به طور میانگین تورم سالانه نزدیک به 20درصد بوده است.

در این شرایط، طرحی که براساس قیمت واقعی اجرا می گردد با هرگونه تأخیر باید آماده تخلیه تورم باشد و این یعنی متقاضی باید آورده بسیار بالاتری نسبت به برآورد اولیه تزریق کند. این اتفاق، همین حالا نیز در پروژه های اقدام ملی مسکن که در سال 1398و با نرخ 2.3تا 2.7میلیون تومان برای هر مترمربع شروع و درنهایت در نهضت ملی مسکن ادغام شد، اتفاق افتاده و متقاضیان این واحدها باید ضمن پذیرش بازپرداخت تسهیلات بانکی کلان تر، آورده نقدی بیشتری را نیز به حساب واریز نمایند.

به گزارش وبلاگ نیازمندی، در پروژه 496واحدی اقدام ملی مسکن در شهر نو پرند که برای فرهنگیان احداث شده، متقاضیان تا به امروز 230میلیون تومان آورده نقدی خود را واریز نموده اند و به گفته مجری طرح، آورده آنها برای یک واحد 100متری، با احتساب هزینه آسانسور و پکیج به 350میلیون تومان خواهد رسید.

این در حالی است که بانک مسکن نیز 450میلیون تومان تسهیلات به این واحدها اختصاص می دهد و عملاً هزینه تمام شده هر مترمربع زیربنا در این واحدها به 8میلیون تومان می رسد.

  • نهضت خانه سازی، معطل کلنگ زنی | دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
منبع: همشهری آنلاین

به "اوضاع عجیب تهرانی ها در نهضت ملی مسکن ، نفوذ سوداگران در طرح خانه سازی دولتی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوضاع عجیب تهرانی ها در نهضت ملی مسکن ، نفوذ سوداگران در طرح خانه سازی دولتی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید