خسارت قطعی اینترنت بر گردشگری و فعالان این حوزه

به گزارش وبلاگ نیازمندی، اختلال اینترنت بین المللی کشور که حدود یک هفته طول کشید، بسیاری از کسب و کارهای حوزه گردشگری را با مسائل فراوانی روبه رو کرد.

خسارت قطعی اینترنت بر گردشگری و فعالان این حوزه

در این روزگار اینترنت از پیش نیازهای زندگی محسوب می گردد. قطع این سرویس مسائل بسیاری در زندگی شهروندان ایجاد می نماید و ادامه حیات کسب وکارها را در بعضی موارد ناممکن می نماید. تاثیر چنین اتفاقی به حدی است که محسن جلال پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران ذکر می نماید بزرگان کشور خسارت اقتصاد ایران در این یک هفته را معادل 1.5 میلیارد دلار برآورد نموده اند. در زمینه دنیاگردی نیز قطع اینترنت اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت که در این مقاله وبلاگ نیازمندی به آن ها اشاره می کنیم.

اختلال در خدمات آنلاین مربوط به سفر

شاید تا چند سال پیش، آژانس های دنیاگردی برای ادامه فعالیت های خود و خصوصا فروش بلیط هواپیما و تورها، وابستگی چندانی به اینترنت نداشتند؛ چراکه بیشتر مشتریان آژانس ها با مراجعه حضوری و روش سنتی دریافت خدمات سفر، نیازهای خود را مرتفع می کردند. اما فراهم شدن دسترسی به اینترنت برای درصد زیادی از مردم و آژانس ها، بسیاری از کسب وکارهای این حوزه و مشتریان شان را به سمت فضاهای آنلاین سوق داده است. افراد زیادی ترجیح می دهند برای انتخاب مقصد سفر، دریافت اطلاعات در خصوص جاهای دیدنی، هتل ها و رستوران ها و بعلاوه خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و تورهای داخلی و خارجی از اینترنت و خدمات آنلاین استفاده نمایند.

در پی قطع شدن اینترنت بین الملل در کشور طی هفته گذشته، فروشندگان خدمات سفر و مشتریان آن ها با مسائل زیادی روبه رو شدند. در روزهای اولیه اختلال در اینترنت بین المللی، بعضی از سایت ها و آژانس های ارائه دهنده خدمات سفر کوشش کردند تا با ارسال پیامک به کاربران و مشتریان خود، آن ها را از در دسترس بودن سایت و بعلاوه آدرس سایت ها آگاه نمایند؛ چراکه بسیاری از کاربران از جستجوی گوگل برای دسترسی به سایت های مورد نظر خود استفاده می نمایند و پیدا کردن آدرس دقیق سایت ها هم به مسئله ای برای کاربران تبدیل شده بود.

به گفته حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، بیشترین فروش آژانس ها از بلیط هواپیما خارجی است. حتی بلیط های رزرو شده قبلی را نمی توان صادر کرد. آژانس های مسافرتی مستاصل شده اند و امکان اطلاع رسانی هم ندارند، چون تنظیم چنین اطلاعیه هایی روی شبکه های مجازی صورت گرفته بود.

رضا الفت نسب، رییس اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نیز از ریزش شدید فروش سایت های هواپیمایی اطلاع داد. به گفته وی طی این مدت با وجود فعال بودن بعضی سایت ها، از آنجایی که اینترنت در بعضی منطقه ها و بعضی اپراتورها ضعیف بوده است، کاربران ای دی اس ال به سختی می توانستند بلیط تهیه نمایند. کاربران اینترنت اپراتورها نیز امکان دسترسی به سایت ها و اپلیکیشن های فروش بلیط هواپیما و سایر خدمات سفر را نداشتند.

به همین دلیل وبلاگ نیازمندی نیز با مسئولین بعضی آژانس های دنیاگردی تماس گرفت و از ایشان اثرات قطعی اینترنت را جویا شد. همگی این مسئولین متفق القول از قطعی کامل اینترنت اطلاع دادند که تا اتصال دوباره عمومی اینترنت های خانگی ادامه داشته است. قطعی اینترنت باعث افت 70 تا 90 درصدی فروش بلیط هواپیما در این آژانس ها شده است. این کاهش فروش در طول یک هفته به معنای ضرر زیادی برای آژانس های دنیاگردی خواهد بود که پرداخت هزینه های ثابت از جمله حقوق ماهیانه کارکنان را برای بعضی از آن ها با دشواری همراه می نماید.

از موارد دیگری که مسئولان آژانس های دنیاگردی در ارتباط با خبرنگار وبلاگ نیازمندی ذکر کردند این بود که بسیاری از مسافران که سفرهای کاری و غیرکاری مهم داشتند یا منتظر دریافت ویزا بودند به برنامه مورد نظر خود نرسیدند، دچار مسائل عدیده ای شدند و زیان اقتصادی برای آن ها و آژانس دنیاگردی متعهد به ایشان در پی داشت.

دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم ترین عرصه های تبلیغات و بازاریابی در دنیای امروز است و بسیاری از شرکت ها هزینه زیادی در این حوزه می نمایند. حتی کسب وکارهای زیادی هستند که تنها به وسیله حضور در عرصه اینترنت فعالیت می نمایند و بدون آن حیات ایشان با مشکل روبرو خواهد شد. آژانس های دنیاگردی نیز مستثنی نیستند و با قطع اینترنت ارتباط خود را با مشتریان از دست دادند و هزینه های تبلیغاتی ایشان در شبکه های اجتماعی و سایت ها به هدر رفت.

مسائل دنیاگردان خارجی

مشکل دیگری که به واسطه قطع شدن اینترنت برای شرکت های خدمات دنیاگردی به وجود آمد، دسترسی نداشتن به شرکای خارجی، بازارها و دنیاگردان بود. این در حالی بود که بعضی از آژانس ها، دنیاگردانی در راه ایران داشتند و قطع اینترنت باعث بروز مسائلی چون لغو سفر دنیاگرد ها به ایران شد. صاحبان بعضی از آژانس ها نیز پیش بینی می نمایند که با وصل شدن اینترنت هم موج جدیدی از لغو سفرها به ایران رخ خواهد داد.

مدیر یکی از آژانس های دنیاگردی به مشکل عجیب دیگری که این مدت به وجود آمد اشاره می نماید:

خانواده یکی از دنیاگردان آلمانی که این روزها در ایران حضور داشت به علت قطع راه های ارتباطی و اینترنت به شدت نگران حال او بودند و با آژانس تماس می گرفتند. با سختی توانستیم عکسی از او در حال گردش در ایران تهیه و برای خانواده اش ارسال کنیم تا نگران اوضاع او نباشند.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز به سرگردانی دنیاگردان برای سفر به ایران اشاره نمود و گفت:

با هیچ آژانسی نمی توانیم مکاتبه کنیم. از نتایج تصمیمات آن ها برای سفر به ایران اطلاع نداریم. همه رایزنی ها با آژانس ها و دنیاگرد های خارجی بدون جواب مانده و نمی دانیم پیشنهاد سفر به ایران را پذیرفته اند یا منصرف شده اند.

به گفته وی، ناآرامی های اخیر ایران نیز بر دنیاگردی تاثیر مستقیم و سریع دارد که باید برای خنثی کردن اثر آن، تدبیری اندیشیده گردد. در هر کشوری ممکن است ناآرامی رخ دهد که معمولا کشورها بلافاصله بعد از بروز چنین اتفاقاتی، گام هایی را در جهت جذب مجدد دنیاگرد و پاک کردن چهره منفی ایجاد شده بر می دارند تا به مردم دنیا اعلام نمایند که محیط امن کشورشان برای سفر فراهم شده است.

در زمانی که شاهد تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان هستیم، توریسم می تواند جایگزین منابع درآمدی از دست رفته کشور گردد. به همین دلیل سال جاری کوشش های زیادی چه در بخش خصوص چه در دولت صورت گرفت تا چهره بهتری از ایران نزد دنیاگردان خارجی ساخته گردد. قطعی اینترنت یک هفته ای می تواند به راحتی این کوشش های را بی اثر کند و اعتمادی که به سختی در حال شکل گرفتن است را از بین ببرد.

منبع: کجارو / خبرآنلاین / خبرگزاری ایسنا / چمدان / همشهری آنلاین

به "خسارت قطعی اینترنت بر گردشگری و فعالان این حوزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت قطعی اینترنت بر گردشگری و فعالان این حوزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید