آیا خریدن هدست واقعیت مجازی منطقی است؟

به گزارش وبلاگ نیازمندی، اگر از جمله کاربرانی هستید که علاقه زیادی به استفاده از تکنولوژی های تازه دارید، ممکن است در پی خریدن هدست واقعیت مجازی باشید. اما آیا واقعا خریدن چنین هدستی در سال 2022 کار عاقلانه ای است؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا خریدن هدست واقعیت مجازی منطقی است؟

سوالاتی که قبل از خریدن هدست واقعیت مجازی باید از خود بپرسید

قبل از اینکه چنین هدستی را خریداری کنید، باید تعدادی سوال از خود بپرسید. اول از همه باید اندازه علاقه خود را نسبت به واقعیت مجازی معین کنید. در حال حاضر بیشتر کاربران برای تجربه کردن بازی های واقعیت مجازی، چنین هدست هایی را خریداری می نمایند. اگرچه بعضی شرکت ها نسخه واقعیت مجازی بازی ها را توسعه می دهند، اما واقعیت این است که برترین بازی های واقعیت مجازی از صفر تا صد برای چنین پلتفرمی توسعه پیدا نموده اند.

بودجه هم یکی دیگر از موضوع های بسیار مهم محسوب می گردد. برای خریدن یک هدست واقعیت مجازی مناسب باید حداقل چند صد دلار هزینه کنید. باید خاطرنشان کنیم بعضی از این هدست ها به طور کاملا مستقل عمل می نمایند ولی بعضی دیگر برای کار کردن باید به یک کامپیوتر نسبتا قدرتمند وصل شوند.

در بین هدست های کاملا مستقل هم مثلا می توانیم Meta Quest 2 را نام ببریم که 300 دلار قیمت دارد. این هدست با وجود اینکه برای کار کردن نیازی به کامپیوتر ندارد، اما به لطف یک آپدیت نرم افزاری حالا می تواند به کامپیوتر گیمینگ هم وصل گردد.

بودجه، سخت افزار و انتظارات

برای بسیاری از کاربران، اندازه بودجه مهم ترین عامل تصمیم گیری است. اگر به هدست های واقعیت مجازی علاقه زیادی دارید، هدست 300 دلاری Quest 2 احتمالا نظر بسیاری از کاربران دارای بودجه محدود را جلب می نماید. این در حالی است که برای هدست های پیشرفته تر مانند Valve Index باید حدود هزار دلار بپردازید که طبیعتا تجربه مجذوب کننده تری به ارمغان می آورد.

اگر از کامپیوتر قدرتمندی استفاده می کنید و توان اقتصادی بالایی دارید، Valve Index یکی از برترین هدست ها برای شما خواهد بود. اما اگر فقط می خواهید گاهی اوقات از هدست واقعیت مجازی بهره ببرید و از طرف دیگر از کامپیوتر قدرتمندی هم استفاده نمی کنید، بار دیگر باید به هدست 300 دلاری Quest 2 اشاره کنیم. برای افرادی هم که از پلی استیشن 4 یا 5 استفاده می نمایند، هدست PSVR همچنان گزینه خوبی محسوب می گردد که البته امکاناتی که ارائه می نمایند کمی قدیمی هستند. سونی می گوید در حال آماده سازی نسل نو این هدست است اما معین نیست که چه زمانی راهی بازار می گردد.

در نهایت باید به بحث انتظارات بپردازیم. طبیعتا هرچقدر انتظار بیشتری از هدست واقعیت مجازی داشته باشید، باید پول بیشتری برای آن هزینه کنید. اگر در پی تجربه کردن بازی های سنگین و پیشرفته در محیط واقعیت مجازی هستید، باید هدست هایی مانند Valve index خریداری کنید. اما اگر صرفا در پی بازی های ساده و بهره گیری از برنامه هایی مانند گوگل مپ در محیط واقعیت مجازی هستید، Quest 2 می تواند انتظارات شما را برآورده کند.

هدست Quest 2 احتمالا برترین انتخاب برای بیشتر کاربران است

بعضی کاربران هنگام استفاده از هدست های واقعیت مجازی دچار حالت تهوع می شوند. اگرچه هدست های نو مانند Quest 2 به لطف استفاده از رفرش ریت بالاتر تا حد زیادی این مشکل را رفع نموده اند، اما بهتر است قبل از خرید حداقل 10 دقیقه از هدست موردنظر بهره ببرید. همانطور که گفتیم Quest 2 احتمالا برترین هدست برای کاربران معمولی علاقه مند به این حوزه محسوب می گردد. خوشبختانه چندین بازی برای آن عرضه شده و اگر هم در پی بهره گیری از تجربه های واقعیت مجازی مجذوب کننده تری هستید، می توانید این هدست را به کامپیوتر خود وصل کنید.

آیا باید منتظر عرضه هدست های بهتری باشید؟

بر اساس آنالیز های انجام شده، Valve Index معمولا به عنوان برترین هدست موجود در بازار در نظر گرفته می گردد. از سوی دیگر، به زودی هدست های نوی راهی بازار می شوند که تجربه مجذوب کننده تری را به ارمغان می آورند. به عنوان مثال اگر از پلی استیشن 5 استفاده می نماید، سونی میخواهد از نسل نو هدست واقعیت مجازی خود رونمایی کند.

گفته می گردد این هدست از دو نمایشگر OLED HDR با رزولوشن 2000 در 2040 و رفرش ریت 120 هرتز بهره می برد. بعلاوه نباید قابلیت های پیشرفته ردیابی چشم برای بهبود فوکوس در محیط واقعیت مجازی را از قلم بیندازیم. هنوز معین نیست که این هدست چه زمانی و با چه قیمتی راهی بازار می گردد، ولی احتمالا می تواند سروصدای زیادی راه بیندازد.

شرکت متا بودجه هنگفتی را برای ایجاد متاورس اختصاص داده و در نتیجه این شرکت نسبت به گذشته تنوع مدل های هدست ها را افزایش خواهد داد. یکی از این هدست ها جانشین Quest 2 خواهد بود که بدون شک از نظر ویژگی هایی مانند عملکرد، رزولوشن، عمر باتری و دیگر موارد حرف بیشتری برای گفتن خواهد داشت. بنابراین اگر عجله ای برای خرید هدست ندارید، احتمالا تا اواخر 2022 با مدل های مجذوب کننده تری روبرو خواهیم شد.

سخن آخر

با وجود اینکه طی ماه های اخیر واقعیت مجازی سروصدای زیادی را ایجاد نموده، اما واقعیت این است که بازی های مبتنی بر این پلتفرم به این زودی ها نمی توانند جایگزین بازی های مرسوم شوند. بعلاوه اگرچه بعضی کاربران در ابتدا به هدست های واقعیت مجازی علاقه زیادی نشان می دهند، اما بعد از مدتی استفاده از این کار خسته می شوند زیرا هنوز بازی های چندان مجذوب کنندهی برای این پلتفرم ارائه نشده است. بنابراین قبل از خریدن هدست واقعیت مجازی حتما از جنبه های مختلف این تصمیم را در نظر بگیرید تا بعد از خرید از این کار پشیمان نشوید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا خریدن هدست واقعیت مجازی منطقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خریدن هدست واقعیت مجازی منطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید