مازندران در هنر سفالگری می تواند جایگاه بسیار برجسته ای داشته باشد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، مازندران در هنر سفالگری می تواند جایگاه بسیار برجسته ای داشته باشد.

مازندران در هنر سفالگری می تواند جایگاه بسیار برجسته ای داشته باشد

هنر سفال ایران هرچند که عمدتا در نگاه جامعه به عنوان یکی از هنرهای منطقه ها مرکزی ایران بحساب می آید، اما در شمال کشور و بویژه مازندران نیز یکی از هنرهای اصیل محسوب می گردد.

در اقصی نقاط مازندران میتوان ردی از هنر سفالگری را یافت و در بعضی منطقه ها نیز هنر سفال هنوز پویا و برقرار است. هنرمندانی هم در این استان حضور دارند که با نگاهی روزآمد به سفالگری، آثار هنری قابل توجه و ارزشمندی را فراوری می نمایند. اما توجه به سفال مازندران و هنر سفالگری در این استان هنوز در جامعه به نقطه مطلوب نرسیده است.

سمیه اسلامی یکی از هنرمندان سفالگر مازندران است که طی یک دهه اخیر در عرصه سفالگری آثاری را با نگاهی هنری و انتزاعی فراوری نموده و معتقد است میتوان با بعضی راهکارها و حمایت ها، سفالگری مازندران را به حوزه هنرهای تجسمی پیوند زد و با فراوری آثار حجم براساس طرح های انتزاعی و اسطوره ای، تابلوهای سفال برجسته را روانه بازار هنرهای تجسمی نموده است.

از این هنرمند سفالگر اخیرا نمایشگاهی از تابلوهای سفال برجسته اش در گالری مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار گردید که در آن حدود 35 اثر با نقوش برجسته به نمایش درآمده است.

تابلو برجسته های فراوری شده به وسیله این هنرمند که در نمایشگاه اخیرش به نمایش درآمده آثاری با طرح ها و نقوش نمادین و انتزاعی هستند که با گل رس در قالب تابلو و آثار حجم فراوری شده اند. این شکل از سفالگری سالهاست که در ایران مورد توجه قرار گرفته و حتی در بعضی نقاط به بخشی از فضاسازی شهرهای کشور پیوسته است.

اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه آثارش گفت: این آثار را براساس بعضی داده های فکری برآمده از ادبیات، فرهنگ و نمادهای مختلف فراوری نموده ام. هنر سفال در فکر عموم جامعه محدود به فراوری ظروف زیبای سفالی است که به وسیله هنرمندان و پیشکسوتان این هنر فراوری می گردد. اما ظرفیت های این هنر بالاست. من هم طی سالهای فعالیتم در این هنر کوشش کردم مانند سایر هنرمندان فعال در حوزه سفال برجسته بعدی دیگر از هنر سفالگری را به جامعه معرفی کنم.

وی با اشاره به پیشینه غنی مازندران در حوزه سفال اعلام نمود: استان ما در هنر سفالگری می تواند جایگاه بسیار برجسته ای داشته باشد اما به دلایل مختلف هنوز به جایگاه واقعی اش در عرصه هنرهای سفالی نرسیده است. به نظرم یکی از راههای معرفی کردن هنر سفال در مازندران به جامعه، استفاده از آثار هنری سفالی در محیطهای همگانی برای زیباسازی است.

هنرمند سفالگر مازندرانی گفت: ما در عرصه هنرهای سفالی مازندران با توجه به پیشینه و استعداد موجود در استان می توانیم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم اما در این زمینه ضروری است که اقداماتی برای بیشتر دیده شدن آثار هنری سفال انجام گردد.

اسلامی اضافه نمود: برپایی این قبیل نمایشگاه ها یکی از راههای ممکن است که به وسیله هنرمندان انجام می گردد اما یکی از راهکارهای مناسب، استفاده از آثار هنری سفالین در اماکن شهری برای زیباسازی محیط به عنوان بخشی از مبلمان شهری است که سبب بیشتر دیده شدن قابلیت های هنر سفال در جامعه می گردد.

در سراسر مازندران میتوان روستاها و محله هایی را یافت که نامشان ارتباط مسقیمی با هنر سفالگری دارد. کلاگر محله، کاسه گر محله و کوزه گر محله نمونه هایی از این نامها هستند که میتوان در شرق تا غرب مازندران مشاهده کرد. وجود این نامها بخشی از پیشینه مازندران در هنر سفالگری را نشان می دهد. هنوز هم در بعضی نقاط استان سفالگرانی مشغول فعالیت هستند که چراغ هنر سنتی سفال را روشن نگه داشته اند.

روستای سلیم آباد تنکابن یکی از همین روستاهاست که خانواده محبی حدود 300 سال است در آن به فراوری ظروف سفالی مشغول هستند و به علت فعالیت مستمر این خانواده، پارسال به عنوان یکی از 18 روستای ملی سفال ثبت شد. توجه بیشتر به سفالگری می تواند این هنر را در مازندران با شاخصه های به روزش بیش از گذشته برجسته کند و بشناساند تا یکی از ظرفیت های مهم اقتصاد هنرهای سنتی و صنایع دستی مازندران با توجه به موقعیت خاص استان در عرصه گردشگری به فرصتی سودآور برای این استان تبدیل گردد.

منبع: همگردی

به "مازندران در هنر سفالگری می تواند جایگاه بسیار برجسته ای داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازندران در هنر سفالگری می تواند جایگاه بسیار برجسته ای داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید