راه حل انگلیسی برای کاهش ابتلا به کرونا ؛ تست و رصد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، نهاد بهداشت انگلیس به جای تعطیلی کشور، با توجه به تجارب دیگر کشورها، سیستم تست و رصد را راه اندازی نموده است.

راه حل انگلیسی برای کاهش ابتلا به کرونا ؛ تست و رصد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، دکتر نیما فاتح و دامون فاضلی در شانزدهمین ترجمه خود از گزارش های مرتبط با تجارب کشورهای دنیا در خصوص مواجهه با کرونا، گزارشی از تصمیم و تجربه انگلیس در راه اندازی سیستم تست وسیع و رصد مبتلایان را ترجمه نموده اند. این یادداشت 2 ژوئن 2020 در گاردین منتشر شده و نویسده آن، لیزّی رابرتز و لورا دانِّلّی است:

اشاره مترجمان: با وجود قطعی شدن تأثیر قرنطینه، عدم تردد و فاصله گیری اجتماعی در کنترل شیوع کرونا، به دلیل مسائل مالی ناشی از آن، سیاست گذاران بالاتفاق جایگزینی برای آن پیشنهاد نموده اند: تست وسیع و رصد مبتلایان. انگلستان با تأخیری که در کنترل این بیماری داشت متحمل آسیب های جبران ناپذیری شد اما دست کم زمان آن را واداشت تا با ارزیابی تجربه های دیگران، این جهت را با تدبیر بیشتری ادامه دهد. حالا سازمان سلامت آن کشور (NHS) با اتکاء به تجربه دیگر کشورها سیستم تست و رصد‘ را راه اندازی نموده است. لندن در کوشش است تا جایگزینی کارآمد به جای تعطیلی کشور بیابد. مقاله پیش رو شرح یک سیستم تست و رصد‘ پیشرفته است.

متن گزارش:

از 28 ماه می از بریتانیایی ها خواسته شده در سرویس تست و رصد NHS ثبت نام نمایند. در این جا شرحاتی درباره نحوه عملکرد این سامانه و آنچه شما باید انجام دهید ارائه می کنیم

آن طور که وزیر بهداشت بریتانیا هنگام اعلام طرح های جدید دولت برای تست و رصد موارد جدید کروناویروس گفت خاتمه منع تردد کشوری چه بسا چندان دور از دسترس نباشد.

سرویس تست و رصدِ NHS‘ [سرویس سلامت همگانی بریتانیا] 28 ماه می در انگلستان راه اندازی شد. این سرویس 25 هزار رصدنماینده و قابلیت رصد 10 هزار تماس در روز را دارد.

مت هنکوک با اعلام این سرویس جدید گفت: با حرکت به سوی مرحله بعدی نبردمان علیه کروناویروس، خواهیم توانست جداسازی فردی را جایگزین منع تردد کشوری کنیم و اگر لازم باشد، در جایی که این بیماری شیوع دارد، دست به اقدام محلی بزنیم. این سامانه جدید به ما یاری خواهد نمود مهارِ این ویروس را همچنان در دست داشته باشیم و درعین حال با دقت و امنیت منع تردد کشوری را برداریم.‘

آقای هنکوک پنجم خرداد در جلسه دفتر نخست وزیر گفت دولت قبلاً سامانه رصد را راه اندازی ننموده بود چون برای این کار لازم بود نخست منحنی مبتلایان صاف گردد. اپلیکیشن رصد تماسِ NHS هم اکنون در جزیره Isle of Wight در دست آزمایش است و بخشی از استراتژی جدیدِ تست و رصد‘ در هفته های پیشِ رو خواهد بود.

  • این استراتژی جدید چیست و چطور کار خواهد نمود؟

1. خودـ جداسازی و تست

تمام افرادی که علائم (از جمله تب و سرفه مداوم) دارند باید خود را دست کم یک هفته ایزوله نمایند.

اعضای خانواده این افراد باید چهارده روز، از هنگام آغاز علائم فرد مبتلا، خودشان را ایزوله نمایند چون پژوهش ها نشان داده فرد چه بسا تا دو هفته هیچ علائمی نداشته باشد.

آقای هنکوک گفت این وظیفه مدنی شماست‘ که خودتان را ایزوله و قواعد استراتژی تست و رصد را رعایت کنید:

این طرح در ابتدا داوطلبانه خواهد بود چون اطمینان داریم هر کس کارِ درست را انجام می دهد، ولی اگر ضرورت ایجاب کند آن را اجباری خواهیم کرد. اگر این کار را با هم انجام ندهیم، تنها راهِ پیشِ رو ادامه منع تردد است. هر چه افراد بیشتری این دستورالعمل ها را رعایت نمایند، ایمن تر خواهیم بود و می توانیم منع تردد را سریع تر برداریم‘‘.

اگر شما علائم این بیماری را دارید باید هر چه زودتر به وسیله این نشانی (nhs.uk/coronavirus) یا تماس با 199 برای تست درخواست دهید. این سرویس از شنبه برای ساکنان ولز در دسترس خواهد بود. وزیر بهداشت گفت: ظرفیت تست گیری افزایش خواهد یافت. پس از راه اندازی این پرتال آنلاین برای کارگران بخش های ضروری در ماه آوریل تمام ظرفیت تست گیری مان (5000 تست) ظرف دو دقیقه رزرو شد‘‘.

آقای هنکوک قبلاً گفته بود هدف دولت انجام 100 هزار تست در روز است ولی این رقم حالا به 200 هزار تست در روز افزایش خواهد یافت. به گفته دولت افزایش در ظرفیت تست گیری شامل 50 ایستگاه تست گیری ـ ازـ درون خودرو و 100 واحد تست گیری سیار خواهد بود.

تست گیری از بچه ها زیر پنج سال هم در دسترس خواهد بود تا مدارس بتوانند اول ژوئن کارشان را از سر بگیرند.

اگر تست منفی گردد، ادامه خودـ جداسازیِ شما و اعضای خانواده تان منتفی می گردد.

بوریس جانسون می پذیرد این که به فردی گفته گردد باید خودش را از بقیه جدا کند نوعی تحمیل عظیم‘ است ولی مردم باید از چراییِ ضرورت برنامه تست و رصد‘ آگاه باشند. نخست وزیر هشدار داد اگر مردم به اجرای داوطلبانه این سامانه توجه ننمایند، چه بسا مجازات هایی بابت عدم رعایتِ آن وضع گردد.

2. رصد تماس های مبتلایان

اگر تست کرونای شما مثبت شد باید یک هفته خود را از بقیه ایزوله کنید. ممکن است اعضای خانواده شما نیز دو هفته (از زمان آغاز نخستین علائم شما) ایزوله شوند.

وقتی تست شما مثبت گردد ظرف 24 ساعت پیغامک یا ایمیلِ هشداری از طرف NHS دریافت خواهید کرد.

تعداد آزمایشات صورت گرفته و افرادی که برای کروناویروس روزانه در انگلستان از آنها تست گرفته شده است

این پیغام حاوی دستورالعمل هایی برای چگونگی به اشتراک گذاشتن جزییات اطلاعاتِ افرادی که اخیراً با آن ها تماس نزدیک داشته اید خواهد بود. این اطلاعات شامل خانواده شما یا سایر افرادی که با آن ها زندگی نموده اید و نیز تمام کسانی می گردد که با آن ها در تماس نزدیک بوده اید، یا کسانی که برای بیش از 15 دقیقه در فاصله کمتر از دومتریِ شما بوده اند.

اطلاعاتِ به اشتراک گذاشته شده باید شامل اطلاعاتِ جاهایی که اخیراً در آنجا بوده اید هم باشد. این اطلاعات به وسیله یک وب سایت امن منتقل می گردد. توسط یکی از آن 25 هزار رصدنماینده هم با کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند، تماس گرفته می گردد.

تیم رصدِ تماس های مبتلایان از اطلاعات فراهم آمده، همراه با سرویس های آنلاین و متخصصان محلی سلامت همگانی، برای شناسایی افرادی که در تماس نزدیک با شما بوده اند استفاده می نمایند و به آنهایی که بیش از همه در معرض ابتلا به ویروس اند هشدار می دهند که باید خودشان را ایزوله نمایند.

در هفته های آینده از اپلیکیشن NHSX Covid-19 هم برای یاری به فرایند رصد تماس های مبتلایان استفاده خواهد شد.

این اپلیکیشن که تا کنون توسط 52 هزار نفر در جزیره Isle of Wight دانلود شده، به مردم اطلاع می دهد که در تماس نزدیک‘ با فردی بوده اند که تست کرونایش مثبت شده است.

این اپلیکیشن با استفاده از سیگنال های بلوتوثی از نزدیک شدن دو گوشی به هم آگاه می گردد. هر کسی که احساس ناخوشی می نماید و علائم کروناویروس دارد می تواند به این اپلیکشین اطلاع دهد و اپلیکیشن هم کاربران دیگر را خبر می نماید.

3. مهار ویروس

اگر فردی در تماس نزدیک با شخص مبتلایی بوده است، سرویس تست و رصد NHS به وسیله پیغامک یا ایمیل به او هشدار می دهد.

از او خواسته می گردد در وب سایت مربوط به تست و رصد ثبت نام کند تا ارتباط اش با این تیم ممکن گردد یا رصدنماینده ها بتواند با او تلفنی تماس بگیرند. این تیم با افراد زیر 18 سال هم تماس خواهند گرفت و پس از کسب اجازه از یکی از والدین آن ها یا سرپرست شان این تماس ها ادامه می یابد.

از این افراد خواسته می گردد خودشان را 14 روز، بسته به زمان آخرین تماس شان با فرد مبتلا، ایزوله نمایند.

اعضای خانواده آن ها لازم نیست خودشان را از او جدا نمایند، بلکه باید از دستورالعمل های فاصله گیری اجتماعی و شستن دست ها مراقبت بیشتری‘ به عمل آورند. اگر آن شخص، یا اعضای خانواده اش، دچار علائم کروناویروس شوند باید به وسیله نشانی nhs.uk/coronavirus یا تماس با 119 نوبت تست گیری رزرو نمایند.

اگر تست آن ها مثبت گردد باید یک هفته ایزوله شوند. اگر تست شان منفی گردد، باید تا 14 روز خودشان را ایزوله نمایند چون ممکن است ویروس هنوز قابل شناسایی نباشد.

  • پاسخ پرسش های معمول

آیا کل خانواده ام باید ایزوله شوند؟

این توصیه صرفاً برای آن هایی است که تست شان مثبت بوده است. به افرادی که به دلیل تماس نزدیک با یک مبتلا در حال سپری کردنِ دوره 14روزه خودـ جداسازی هستند گفته می گردد حتی الامکان خودشان از بقیه خانواده دور نگه دارند.

اطلاعاتِ چه کسی را باید ارائه کنم؟

از آنهایی که تست شان مثبت گردد خواسته می گردد تمام اطلاعاتِ مربوط به اعضای خانواده شان و هر کسی که اخیراً به مدتِ دست کم 15 دقیقه در فاصله دو متری آن ها بوده اند ارائه نمایند. اطلاعاتی که باید ارائه گردد شامل شماره موبایل، نشانی ایمیل، تلفن ثابت و نشانی منزل است.

رصدنمایندگان امیدوارند به وسیله پیغامک یا ایمیل با بیشتر این افراد تماس بگیرند. ولی در بعضی موارد، ممکن است هشدارها را در بیرون نصب و منتشر نمایندـ هرچند این سیستم احتمالاً خیلی کُندتر از آن است که یاری چندانی بکند.

کارکنان بخش رصد همچنین کوشش خواهند کرد با شرکت هایی که با [مبتلایان] سروکار داشته اند تماس بگیرند؛ مثلاً اگر فرد مبتلا با هواپیما مسافرت نموده باشد با آن شرکت مسافربری تماس گرفته و اطلاع داده می گردد که مسافرانی که در مجاورت آن فرد بوده اند ممکن است مبتلا شده باشند.

اگر نخواهم اطلاعاتی ارائه کنم چه؟ یا اگر افرادی که با آن ها در تماس بوده ام سعی نمایند مرا ترغیب به عدم ارائه اطلاعات نمایند؟

این طرح داوطلبانه است ولی دولت بارها از مردم تقاضا نموده که کار درست را انجام دهند‘. اگر مردم چندان از این درخواست پیروی ننمایند، چه بسا مجازات هایی، نظیر جریمه های نقدی، بابت عدم رعایت آن وضع گردد.

اگر تست ام منفی باشد چه؟

اگر علائم کروناویروس دارید، بی آن که از سوی سامانه تست و رصد با شما تماس گرفته شده باشد و تست تان هم منفی بوده، تعهد شما به ایزوله کردن خودتان خاتمه می یابد.

هرچند به کسانی که از طرف این سامانه با آنها تماس گرفته شده گفته می گردد باید 14 روز در قرنطینه بمانند، حتی اگر تست شان منفی بوده است شاید ویروس در حال گذراندن دوره کمون اش باشد.

معلوم شدنِ جوابِ تستِ کرونا چقدر زمان می بَرَد؟

به طور میانگین، معلوم شدن جواب تست ها 48 ساعت زمان می برد. هرچند این مدت برای آنهایی که در ایستگاه های تست ـ ازـ داخل ـ خودرو پذیرش شده اند ممکن است کمتر باشد: نتیجه 84 درصد از آن ها ظرف 24 ساعت معلوم شده است.

مقامات بهداشتی خوب می دانند که طولانی شدنِ مدت انجام تست، کارآمدیِ این سامانه را بسیار کاهش می دهد. پژوهشی که روز چهارشنبه انجام شد نشان می دهد اگر تماس های مبتلایان ظرف سه روز از انجام تست رصد گردد، تا 15 درصد از تعدادِ موارد جدید ابتلا کاسته می گردد، اگر از هر 5 نفر چهار نفرشان این دستورالعمل ها را رعایت نمایند. این تنها در صورتی ممکن است رخ دهد که نتیجه تست طی 48 ساعت معلوم گردد. طبق این مدل سازی اگر مدت آن به پنج روز برسد، تعداد موارد جدید فقط 5 درصد کاهش می یابد.

آیا این اپلیکشین هنوز هم بخشی از این برنامه است؟

مقامات بهداشتی هنوز روی یک اپلیکیشن کار می نمایند، این بدان معناست که با افرادی که در تماس نزدیکِ با کسی بوده اند که تست اش مثبت شده است، خودبه خود تماس گرفته می گردد و از آن ها درخواست می گردد خودشان را ایزوله نمایند.

اما زمان رونمایی از آن بارها به تعویق افتاده است، به طوری که دیشب هم مقامات از معین هر گونه تاریخی برای راه اندازی آن خودداری کردند. دیروز وزیر بهداشت تأکید کرد که دلیل این تأخیرْ مسائل فنی نیست و گفت مقامات از رونماییِ آزمایشیِ این طرح در جزیره Isle of Wight دریافته اند وقتی به وسیله انسان‘، از جانب رصدنماینده ها، با افراد تماس گرفته می گردد و از آن ها خواسته می گردد خودشان را ایزوله نمایند، حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشند، کار بهتر پیش می رود [تا این که ماشینی به آن ها بگوید باید خودشان را ایزوله نمایند].

اگر قبلاً تست آنتی ژن داده و فهمیده باشم که قبلاً به این ویروس مبتلا شده ام، این به آن معناست که قبلاً فقط علائم داشته ام یا تست آنتی بادی مثبت حاکی از آن است که زمانی مبتلا شده ام؟

به گفته مقامات این هیچ تفاوتی در دستورالعمل های صادر شده ایجاد نخواهد نمود. آن ها می گویند دانشمندان هنوز درباره میزان مصونیت از کوویدـ 19، پس از ابتلا به آن، مطمئن نیستند.

آیا فقط یک بار باید خودم را ایزوله کنم؟

نه ضرورتاً. از کسانی که به دلیل مثبت شدن تست شان خواسته شده خودشان را ایزوله نمایند، فقط یک بار این درخواست می گردد. اما در خصوص کسانی که از آن ها خواسته می گردد این کار را به عنوان اقدامی احتیاطی، به دلیل تماس نزدیک با یک مورد تأییدشده، انجام دهند چه بسا این اتفاق بیش از یک بار رخ دهد، با توجه به این که چه بسا خطرِ قرارگرفتن در معرض حاملانِ مختلفِ کوویدـ 19 با برداشته شدن محدودیت ها و منع تردد افزایش یابد.

ترجمه یی از:

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/06/02/what-nhs-test-trace-uk-coronavirus-how-work/

منبع: همشهری آنلاین

به "راه حل انگلیسی برای کاهش ابتلا به کرونا ؛ تست و رصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل انگلیسی برای کاهش ابتلا به کرونا ؛ تست و رصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید