رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا استعفا داد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، سناتور متهم به رانت خواری اطلاعاتی از ریاست کمیته اطلاعات سنای آمریکا استعفا داد.

رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا استعفا داد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، سناتور ریچارد بور، جمهوری خواه برجسته از مقام خود به عنوان رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا استعفا داد. او متهم است که از گزارش های نهادهای اطلاعاتی برای فروش سهام خود پیش از آغاز همه گیری کرونا در آمریکا، سوء استفاده کرده است. بر اساس گزارش ها، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، موبایل این سناتور را توقیف کرده است.

سناتور میچ مک کانل، رئیس جمهوری خواه مجلس سنا خبر داده که بور که سناتور ایالت کارولینای شاقتصادی است، از این مقام استعفا داده است.

بور و همسرش متهم هستند که در ماه فوریه و تنها چند روز قبل از جدی شدن شیوع ویروس جدید کرونا در آمریکا، حدود یک میلیون و 700 هزار دلار از سهام خود را با هدف جلوگیری از ضرر در رکود اقتصادی پیش رو، فروخته اند.

سودجویی شخصی از گزارش های نهادهای اطلاعاتی آمریکا که هنوز عمومی نشده برای نمایندگان این کشور در طول دوره حضورشان در کنگره ممنوع است.

علاوه بر ریچارد بور که از جمهوری خواهان برجسته مجلس سنا است، چند سناتور دیگر هم به اقدامات غیرقانونی مشابه متهم شده اند.

کلی لوفلر، سناتور جمهوری خواه ایالت جورجیا، جیمر اینهوف، سناتور جمهوری خواه از ایالت اوکلاهاما و همچنین دایان فاینستاین، سناتور برجسته دموکرات از ایالت کالیفرنیا هم به فروش سهام پیش از آغاز اپیدمی کرونا در آمریکا متهم هستند؛ هر چند هنوز گزارشی درباره آغاز تحقیقات درباره اتهام آنها منتشر نشده است.

از این میان تنها سناتور فاینستاین گفت که به سوالات اف بی آی درباره خرید و فروش سهام از سوی همسرش پاسخ داده است.

مک کانل گفت: سناتور بور با من تماس گرفت و از تصمیمش برای کناره گیری از ریاست کمیته اطلاعات سنا در خلال تحقیقاتی که درباره اتهام ها علیه او جاری است، خبر داد. ما هر دو به این نتیجه رسیدیم که تصمیم او به نفع کمیته اطلاعات سنا است.

خبر توقیف تلفن همراه بور 64 ساله، از سوی اف بی آی روز پنج شنبه ابتدا توسط روزنامه لس آنجلس تایمز علنی شد. این روزنامه خبر داده که اف بی آی همچنین با حکم تفتیش دادگاه خانه محل اقامت سناتور بور در واشنگتن دی سی را وارسی کرده است.

بازرسی از خانه سناتور بور و توقیف تلفن همراه او، از ابعاد جدیدی در اتهام سوء استفاده این چهره برجسته جمهوری خواه از گزارش های اطلاعاتی غیرعلنی شده کنگره خبر می دهد.

دادستانی آمریکا تحقیقات درباره این اتهام را از ماه مارس گذشته آغاز کرده بود.

تحقیقات اولیه در این باره را نشریه پروپابلیکا منتشر کرد و گزارش داد که در فاصله اواخر ژانویه تا میانه ماه فوریه، سناتور ریچارد بور بیش از 30 سهام را فروخته؛ از جمله سهام های مربوط به صنایعی که بعد از آغاز کرونا بسیار صدمه دیدند؛ مانند رستوران ها، هتل ها و صنایع حمل و نقل.

سناتور بور به عنوان رئیس کمیته اطلاعات سنا به گزارش ها روزانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا دسترسی دارد که در آنها به مقام های این کشور درباره تهدیدهای متوجه ایالات متحده اطلاع رسانی می شود.

با این حال، بور مدعی است که فروش سهام خود را نه بر اساس رانت اطلاعاتی که تنها بر مبنای گزارش هایی که در سطح عمومی و همگانی موجود بوده، فروخته است.

این در حالی است که سناتور بور همچنین به علت کم اهمیت خواندن همه گیری کرونا در همان روزها مورد انتقاد قرار گرفته است. او در آن ایام که هنوز شیوع ویروس جدید کرونا در آمریکا جدی نشده بود در حالی که در اظهارات عمومی کووید19 را کم اهمیت جلوه می داد، در مکالمات خصوصی با بازرگانان ایالت خود، کارولینای شاقتصادی، از تهدیدهای اقتصادی کرونا سخن می گفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا استعفا داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا استعفا داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید