جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه سوم اسفندماه 99

به گزارش وبلاگ نیازمندی، بورس همچنان به فرایند نزولی خود ادامه می دهد با وجود دامنه نوسان نامتقارن، این سقوط تبدیل به یک فرایند فرسایشی شده است. طوری که امروز تازه بعد از یک هفته تشکیل صف فروش در اغلب نمادها، شاخص کل به جایگاه اولیه خود برگشته است. بازار امروز به حدی ترسناک ظاهر شده که در کمتر از 30 دقیقه شاهد کاهش پنج هزار و 284 واحدی شاخص کل و تشکیل صف فروش برای بیش از نصف نماد های بازار سرمایه هستیم. تا اینجای کار فولاد، فملی، شستا، شبندر، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل گذاشته اند و آن را 43 صدم درصد پایین آورده اند. شاخص هم وزن هم 10 صدم درصد کاهش پیدا کرده است. شاخص کل در دقایق ابتدایی معاملات امروز در محدوده یک میلیون و 227 هزار واحدی واقع شده است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه سوم اسفندماه 99

دریای نمادهای قرمز، ساحلی ندارد

به گزارش وبلاگ نیازمندی، در ساعات اولیه معاملات امروز از مجموع 315 نماد بورسی، تنها 37 نماد سبزرنگ هستند و 278 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. در بازار فرابورس هم شاهد این هستیم که از مجموع 217 نماد، حدود 182 نماد در مدار نزولی حرکت می کنند و تنها 35 نماد صعودی هستند. موردی که نشان می دهد امروز هم باید منتظر قفل شدن بازار در صف های فروش و کاهش حجم معاملات باشیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه سوم اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار دست کم در ساعات اولیه معاملات امروز، سراسر قرمزرنگ است و اکثریت قریب به اتفاق نمادها دارای صف فروش هستند. از نمونه آنها می توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد که حتی یک نماد سبزرنگ در آن به چشم نمی خورد و همگی آنها حتی فملی که دیروز صف خرید سنگین داشت هم به صف فروش دچار شده اند. ریزش صف خرید عرضه اولیه سپیدار، برای دومین روز متوالی این نماد را در بین پرمعامله ترین نمادها و گروه رایانه را در بین برترین گروه های صنعت قرار داده است. به جز سپیدار، دیگر نمادهای گروه رایانه اغلب صف فروش دارند و سپیدار هم نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می گردد. صندوق های سرمایه گذاری درامد ثابت از جمله امین یکم، اعتماد و کمند امروز هم پرتقاضا ظاهر شده اند. پالایش و دارا یکم و با صف فروش چهار درصد ارزش خود را از دست داده اند و دیگر صندوق های سرمایه گذاری سهامی هم شرایط مساعدی ندارند. محصولات شیمیایی تماما درگیر صف فروش هستند. سیمانی ها به جز ساروم و سیتا شرایط مشابهی دارند و با صف فروش به استقبال سهامدارانشان آمده اند. هلدینگ ها، انبوه سازی ها، بیمه ها، سرمایه گذاری ها، زراعت، بانک ها، دارویی ها، عرضه برق و گاز، غذایی ها، کانه ها فلزی، فرآورده های نفتی، حمل و نقل و هتل و رستوران از جمله دیگر گروه هایی هستند که در آنها نماد سبزرنگ به سختی پیدا می گردد.

سه چهارم بازار در صف فروش قفل شد

هنوز تا سرانجام ساعت معاملات باقی مانده، اما در نیمه بازار شاهد تشکیل صف فروش برای 490 نماد هستیم که 76 درصد و بیش از سه چهارم بازار سرمایه را شامل می شوند. ارزش صف های فروش در نیمه معاملات امروز به رکورد هفت هزار میلیارد تومان رسیده و عملا دیگر کاری از بازارگردان ها ساخته نیست. در طرف مقابل امروز تنها 26 نماد یعنی چهار درصد بازار صف خرید دارند که ارزش این صف های انگشت شمار نهایتا به 383 میلیارد تومان می رسد.

شستا؛ سنگین ترین صف فروش بازار

بیش از 10 هزار سهامدار شستا حدود 108 میلیون سهام خود را به ارزش 230 میلیارد تومان به فروش گذاشته و تا ساعات سرانجامی معاملات خریداری برای آن وجود ندارد. موردی که باعث شده شستا در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش در بازار سراسر قرمزرنگ امروز قرار بگیرد. خساپا با صف فروش 188 میلیارد تومانی در رتبه دوم ایستاده و پالایش با صف فروش 174 میلیارد تومانی در مقام سوم قرار گرفته است. از جمله دیگر صف های فروش سنگین در بازار امروز می توان به صف 154 میلیارد تومانی شپنا، صف 120 میلیارد تومانی وتجارت، صف 119 میلیارد تومانی دارا یکم و صف 112 میلیارد تومانی خودرو اشاره کرد. همچنین در بازار فرابورس صف فروش سنگینی برای سمگا، بپاس و گدنا تشکیل شده است.

امید؛ سنگین ترین صف خرید بازار

امروز سهامداران بورس به دنبال ذره ای امید هستند! تامین سرمایه امید در صدر فهرست نه چندان بلند صف های خرید قرار گرفته است. ارزش صف خرید امید امروز به حدود 34 میلیارد تومان می رسد. امین با صف خرید 14 میلیاردی در رتبه دوم و شلعاب با صف خرید 12 میلیاردی در رتبه سوم قرار گرفته است. رافزا، غگیلا، دی و شصدف از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.

ریزش 10 هزار واحدی شاخص در روز بد بورس

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز یکشنبه سوم اسفندماه با ریزش 10 هزار و 51 واحدی به رقم یک میلیون و 222 هزار و 664 واحد رسید. در این روز شاخص کل 82 صدم درصد و شاخص هم وزن 26 صدم درصد کاهش داشتند. عمده کاهش شاخص کل امروز بر دوش نماد های فولاد، فملی، شستا، کگل، فارس، کچاد و تاپیکو بود. با وجود تشکیل صف فروش برای سه چهارم نماد ها چنین ریزشی چندان دور از انتظار به نظر نمی رسید. حالا باید ببینیم سازمان بورس چه برنامه ای برای آینده بازار دارد. آیا دامنه نوسان به حالت عادی برمی گردد؟

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز یکشنبه سوم اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار نشان می دهد با توجه به معاملات ناچیز سهام، حالا نمادهای اوراق مالی و صندوق های سرمایه گذاری در سمت چپ نقشه قرار گرفته و بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده اند. در بین صندوق ها، انواع درآمد ثابت بیشترین تقاضا را داشته و معاملات قابل توجهی در نمادهای کمند، امین یکم، اعتماد، پارند و کیان اجرا شده است که حاکی از ورود نقدینگی به پارکینگ بازار سرمایه است. صندوق های سهامی امروز عموما بیشتر از دو درصد ارزش خود را از دست داده اند و شاهد تشکیل صف فروش سنگین و ریزش چهار درصدی قیمت واحدهای صندوق های دولتی پالایش و دارا یکم بودیم. محصولات شیمیایی به جز شکربن تمام قرمزرنگ بودند. فلزات اساسی همگی در صف فروش قرار داشتند و با سرانجام فرایند صعودی سپیدار، گروه رایانه در بین گروه های برتر از نظر ارزش معاملات قرار گرفت. با وجود سرانجام صعود سپیدار، نماد مادر این شرکت یعنی سیستم امروز صف خرید داشت و شش درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. دیگر نمادهای گروه رایانه عموما با صف فروش به کار خود سرانجام دادند. در بین سیمانی ها، سغرب، سفانو و سشمال تنها نمادهایی بودند که از ریزش امروز جان سالم به در بردند. خودرو و ساخت قطعات، بیمه ها، ماشین آلات، دارویی ها، فرآورده های نفتی، سرمایه گذاری ها، انبوه سازی، استخراج کانه فلزی، هلدینگ ها، عرضه برق و گاز، زراعت، حمل و نقل، قند و شکر، ساخت محصولات فلزی، لاستیک و پلاستیک و ... از جمله گروه های سراسر قرمزرنگ و قفل در صف فروش بازار امروز بودند.

ارزش معاملات به حداقل رسید

معامله گران بورس امروز دستشان به معامله سهام نرفت. طوری که در بازار امروز تنها دو میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 260 هزار معامله به ارزش دو هزار و 500 میلیارد تومان در بورس جابه جا شده که رقم وحشتناکی به حساب می آید و نشانه های عجیبی دارد. در بازار فرابورس هم امروز شش هزار و 800 میلیارد تومان معامله اجرا شده که از این رقم چهار هزار و 800 میلیارد تومان مربوط به اوراق مالی است و تنها دو هزار میلیارد سهام دادوستد شده است. موردی که نشان می دهد ارزش معاملات کل بازار سرمایه امروز کمتر از چهار هزار و 500 میلیارد تومان بوده که بخش بزرگی از این رقم مربوط به معاملات صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت است. تا حدودی می توان گفت امروز شاهد کمترین ارزش معاملات در سال 99 بوده ایم.

عرضه اولیه اپال؛ 500 هزار تومان کنار بگذارید

در حالی که بازار سرمایه روزگار خوشی ندارد، شرکت بورس تهران از عرضه اولیه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال خبر داده است. این عرضه اولیه قرار است روز چهارشنبه ششم اسفندماه انجام گردد و طی آن یک میلیارد و 400 میلیون سهام اپال معادل هفت درصد این شرکت عرضه خواهد شد که یک میلیارد و 120 میلیون سهم آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. هر کس می تواند تا سقف 400 سهم با قیمت حداکثر هزار و 250 تومان سفارش خرید ثبت کند. موردی که نشان می دهد نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه حدود 500 هزار تومان است. در عرضه اولیه قبلی تعداد مشارکت کنندگان به قدری پایین بود که نهایتا به تمام خریداران به طور کامل سهام عرضه شده تعلق گرفت و به احتمال زیاد با توجه به شرایط فعلی بازار این اتفاق تکرار خواهد شد و خریداران تا سقف مورد نظر یعنی 500 هزار تومان صاحب سهام اپال می شوند.

تداوم خروج پول از بورس

سهامداران حقیقی امروز هم حدود 670 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروخته و از بورس خارج کردند. بیش از یک هفته است که به طور مداوم شاهد خروج پول از بورس هستیم و انگار فروشنده های بازار تمامی ندارند. عمده خروج پول امروز به ترتیب در نماد های فملی، وسپهر، شستا، فولاد، واحیا، سیتا، شبندر، زاگرس، وآفری و شکبیر اتفاق افتاده است. در طرف مقابل حقوقی ها امروز در نماد های سپیدار، همراه، بالبر، کفرا، غپاک، دتوزیع، خکرمان، شساخت، امید و شلعاب فروشنده بودند.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه سوم اسفندماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه سوم اسفندماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید