افزایش تعداد مشکوک به وبا ، هشدار به مسافران و راههای پیشگیری در سفر

به گزارش وبلاگ نیازمندی، خبرنگاران : با افزایش تعداد موارد مشکوک به وبا در کشور شناخت علائم و راههای پیشگیری از آن خصوصا برای مسافران لازم است. وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که شایع ترین راه انتقال آن آشامیدن آب یا خوردن مواد غذایی آلوده به باکتری ویبریوکلرا است و آلودگی دست ها نیز ممکن است موجب انتقال این بیماری گردد.

افزایش تعداد مشکوک به وبا ، هشدار به مسافران و راههای پیشگیری در سفر

به گزارش وبلاگ نیازمندی ، روز گذشته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت که تعداد موارد مشکوک به بیماری التور وبا در استان کردستان تا به امروز به 10 نفر رسیده است.

پیش از این مریم مسعودی فر، رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفته بود: در استان های مرزی موارد مشکوک وبا گزارش شده است، ما درحال آنالیز هستیم تا تایید قطعی این موارد تعیین گردد، موارد مشکوک کسانی هستند که سابقه مسافرت خارج از کشور را داشتند که بعد از بازگشت علائم بیماری در آن ها مشاهده شده است.

علائم وبا چیست؟

روش های اصلی انتقال به وسیله آب و مصرف مواد غذایی آلوده است، یعنی اگر آب غیربهداشتی باشد یا مواد غذایی به صورت خام استفاده گردد، یا بعد از پخت آلوده شده باشد سبب انتقال بیماری می گردد.

وبا بیماری است که حدود 80 درصد بیماران می توانند علائم بالینی نداشته باشند یا اسهال خفیفی داشته باشد، حدود 10 الی 15 درصد اسهال میانه دارند، اما حدود 5 درصد بیماران علائم بالینی مانند اسهال خیلی شدید دارند. علاوه بر اسهال ممکن است بیمار دچار استفراغ گردد، بنابراین چیزی که بسیار ما را نگران می نماید بروز اسهال آبکی شدید است که منجر به کم آبی بدن می گردد.

روش های پیشگیری از ابتلا به وبا

برای پیشگیری مصرف آب سالم برای خوردن، شست وشوی میوه و سبزیجات و ضد عفونی میوه و سبزیجات خیلی مهم است، چیزی که اهمیت دارد دفع صحیح فاضلاب است، چراکه در بعضی منطقه ها ممکن است مدفوع به صورت غیربهداشتی دفع گردد، و این مسئله برای انتشار بیماری خطرناک است، چیزی که اهمیت دارد رعایت بهداشت دست ها است. از همه خواهش می کنیم قبل از تهیه و خوردن مواد غذایی شست وشوی دست با آب و صابون حداقل به مدت بیست ثانیه را رعایت نمایند.

13 راه پیشگیری از ابتلا به وبا در سفر

در اسفرهای تابستانی که خانواده ها به طبیعت می فرایند ممکن است در پی کمبود امکاناتی نظیر آب آشامیدنی یا رفتارهایی مانند شنا در آب رودخانه ها و دریاها، احتمال بروز این بیماری وجود داشته باشد که با اتخاذ 13 راه حل می توان از ابتلا به وبا جلوگیری کرد.

وبا در پی خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می گردد که فقط در انسان ایجاد بیماری می نماید و در صورتی که به موقع درمان نگردد، موجب کم آبی شدید بدن شده و منجر به مرگ انسان می گردد.

باکتری ویبریوکلرا به وسیله مدفوع انسان دفع شده و می تواند موجب آلودگی آب و مواد غذایی گردد. استفاده از آب سالم ، دفع بهداشتی مدفوع و رعایت بهداشت دست مهم ترین راه های پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از آب و غذا از جمله وبا است.

مبتلایان به اشکال شدید بیماری در صورت عدم درمان ممکن است در عرض چند ساعت فوت نمایند، ولی درمان صحیح و به موقع، با جایگزین کردن آب و الکترولیت های از دست رفته، ممکن است اندازه مرگ از وبا را به کمتر از یک درصد کاهش دهد.

این بیماری هنوز در جهان به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی جوامع محسوب می گردد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت بیماری وبا در حداقل 47 کشور در جهان اندمیک است و نتیجه آن وقوع سالانه حدود 2.9 میلیون مورد بیماری و تقریبا 95000 مورد مرگ در جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بعلاوه در سال 2018 حدود 500000 مورد وبا و 2990 مورد مرگ ناشی از این بیماری از 34 کشور در جهان به این سازمان گزارش شده است.

برای پیشگیری از بیماری وبا رعایت موارد زیر لازم است:

- از آب آشامیدنی سالم بهره ببرید. (آب لوله کشی تصفیه شده یا آب های بطری شده)

- در منطقه های که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، آب تانکرها، آب چشمه ها و… استفاده می گردد، حتماً آب را قبل از مصرف بجوشانید یا کلرزنی کنید.

- از مصرف یخ غیربهداشتی، مواد غذایی و غذاهای آماده غیربهداشتی، آب میوه و نوشیدنی های ارائه شده در بیرون از منزل و به خصوص غذاهای ارائه شده به وسیله فروشندگان دوره گرد خودداری کنید.

- از شنا کردن در آب رودخانه، جوی ها یا استخرهای آلوده خودداری کنید.

- میوه ها و سبزی ها را قبل از مصرف حتما شسته و به روش صحیح ضدعفونی کنید.

- برای اطمینان از سلامت غذا آن را به صورت کامل بپزید و از مصرف غذاهای خام یا کم پخت خودداری کنید.

- غذایی را که قبلا پخته اید قبل از مصرف به صورت کامل داغ کنید.

- از ظروف و لوازم تمیز و شسته شده با آب سالم و بهداشتی بهره ببرید.

- قبل از تهیه، توزیع و خوردن غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به کودک حتماً دست ها را با آب و صابون بشویید.

- بعد از رفتن به توالت و نیز قبل از دست زدن به مواد غذایی و خوراکی حتماً دست ها را با آب و صابون بشویید.

- مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید و از قرار گرفتن مواد غذایی در معرض مگس و آلودگی های دیگر خودداری کنید.

- هنگام سفر آب و غذای سالم همراه داشته باشید یا از نوشیدنی ها و غذاهای با بسته بندی مطمئن بهره ببرید.

- از دفع غیر بهداشتی مدفوع خودداری نموده و حتما از توالت های بهداشتی بهره ببرید.

منبع: توریسم آنلاین

به "افزایش تعداد مشکوک به وبا ، هشدار به مسافران و راههای پیشگیری در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تعداد مشکوک به وبا ، هشدار به مسافران و راههای پیشگیری در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید