از استارت آپ خود دست نکشید!

به گزارش وبلاگ نیازمندی، در برابر ادغام با شرکت های بزرگ، مقاومت کنید.

ابتدای راه استارتاپ ها همواره پر از انرژی و امید است و مؤسسان تصور می نمایند همه شرایط بر وفق مراد آن ها است. آن ها وارد زمینه ای شده اند که به آن علاقه دارند و در کنار آن بدون ترس از رقیب، فعالیت می نمایند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

از استارت آپ خود دست نکشید!

اما پس از مدتی مسائل آغاز می شوند. شما به عنوان یک استارتاپ (خصوصا در حوزه فناوری) وارد حوزه ای شده اید که غول های آن زمینه و برندهای سرشناس حضور دارند. رفتار چند سال اخیر این غول ها نشان می دهد که آن ها همواره در پی استارتاپ های پیروز هستند تا با خرید و ادغام آن ها، حوزه های تحت پوشش این شرکت ها نوپا را نیز به فعالیت سازمان خود اضافه نمایند.

به عنوان مثال، فیسبوک در سال 2016 از تصمیم خود مبنی بر راه اندازی پلتفرم ارتباطات درون سازمانی با نام Workplace پرده برداشت. در این مورد، غول شبکه اجتماعی می تواند با خرید سرویس مشابه یعنی Slack و ادغام قابلیت های آن با سرویس های چت و ارتباط خود، سرویسی عالی عرضه کند. در مثالی دیگر این شرکت در پی خرید استارتاپی در موضوع رزرو سرویس های مسافرتی مانند هتل ها است.

با توجه به مثال های بالا و صدها مورد مشابه دیگر، می توان مطرح کرد که خریده شدن به وسیله شرکت های بزرگ، یکی از مراحل پیش روی بیشتر استارتاپ ها خواهد بود. آمار حاضر ادغام ها در دنیای فناوری بیش از دو برابر آمار در دهه 1990 است و بیشتر شرکت های نوپای کنونی، خریده شدن به وسیله غول های فناوری را به عنوان هدفی عالی برای خود ترسیم نموده اند.

اما ممکن است شما این روش را نپسندید. شاید بخواهید استارتاپی مستقل در حوزه خود بمانید و از دسترس شرکت های بزرگ در امان باشید. در این شرایط، باید بسیار بیشتر کوشش کنید و به مشتریان نشان دهید که در صورت انتخاب نکردن شما چه ضرری خواهند کرد. برای حفظ این استقلال، می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

1- انعطاف پذیر باشید؛ استراتژی خود را بازنگری کنید

یکی از راه های پیروزی در رقابت ها این است که در حوزه ای خاص مشغول به فعالیت باشید. بیشتر استارتاپ ها در ابتدا این فرایند را دارند. اما وقتی در خطر رقابت با یک شرکت بزرگ هستید، باید کمی استراتژی خود را تغییر دهید تا مشتریان ویژه و وفادار را برای خود حفظ کنید. به عنوان مثال می توانید محصولاتی ویژه به سبد خود اضافه کنید که تنها گروه خاصی از مشتریان آن ها را خریداری نمایند. با این تصمیم، گروه مشتریان کوچک خواهد شد اما در عوض با افرادی کاملا وفادار سر و کار خواهید داشت.

2- با مشتریان ارتباط نزدیک داشته باشید

برندهای بزرگ بودجه زیادی دارند. اما آن ها ارتباط مؤثری که شما با مشتریان برقرار نموده اید، ندارند. از این ارتباط نزدیک به سود خود بهره ببرید. با پیشنهاد قیمت های ویژه به مشتریان قدیمی، آن ها را به خود وفادار کنید و اجازه ندهید رقبای سرسخت و قوی آن ها را از شما بدزدند. پیشنهادات قیمت برای اقشار مختلف جامعه را در سبد محصولات خود داشته باشید و سعی کنید همه را راضی نگه دارید.

3- به یاد داشته باشید که خدمات عالی به تنهایی کافی نیستند

خدمات عالی همواره به عنوان پشتوانه شرکت شما خواهند بود. به همین علت است که بیشتر افراد، فروشگاه های محلی را به هایپرمارکت ها ترجیح می دهند. در واقع افراد برای خدمات خوب و صمیمانه ارزش قائل هستند.

با این حال اگرچه خدمات خوب به وسیله همه شرکت ها ارائه نمی شوند، اما پیدا کردن آن ها نیز سخت نخواهد بود. شما به عنوان یک استارتاپ باید چیزی بیشتر از خدمات خوب ارائه دهید. یک روش ایده آل این است که به خوبی به مشتریان گوش دهید و محصول خود را برای برآورده کردن نیازهای آن ها طراحی کنید.

حتی زمانی که شما در سخت ترین رقابت ها قرار دارید، نیازی نیست تسلیم پیشنهاد خرید شرکت های بزرگ شوید. به طور قطع شما شرکت خود را بر پایه ارائه ارزش نو به مخاطبان تأسیس نموده اید. شرکت های بزرگ در ظاهر برای شما تهدید خواهند بود؛ اما با تکیه بر ویژگی انحصاری و قابلیت های ویژه خود، می توانید در بازار باقی بمانید.

منبع: الی گشت

به "از استارت آپ خود دست نکشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از استارت آپ خود دست نکشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید